Trafikverket måste återta initiativet

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd, Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och SJ:s vd Christer Fritzon bland resenärer på Stockholm C.

Järnvägen har blivit ett slagträ i den politiska debatten. Ledande politiker drar sig inte för att säga att det i dag råder kaos i tågtrafiken.

Hur ska vi tågresenärer tolka detta?

Läser vi på den stora informationstavlan på Stockholm C så går och kommer alla tåg, även om ett och annat är försenat. På SJ:s hemsida redovisas just nu (2014-02-03 kl. 21.00) ett enda fel i nätet. Det var länge sedan felnivån var så låg. Samma gynnsamma bild av trafikläget ges på Trafikverkets hemsida. Arlanda Express meddelar att de inte har några avvikelser från gällande tidtabell. Under december månad var 97,5 % av deras tåg i tid, vilket ska ställas mot 93,3 % året innan. SJs regionaltåg hade en punktlighet om 92 % (2013: 79 %) i december. Fjärrtågen låg på 84 % (65 %).

Trafikverket så väl som tågbolagen är värda en mild och snöfattig vinter efter de senaste årens prövningar. Nu torde det inte bara vara vädrets förtjänst att tågen håller tiderna bättre. Berörda parter har vidtagit ett stort antal åtgärder för att höja punktligheten.  .

Järnvägssystemet är ytterst känsligt i jämförelse med flyget och landsvägstransporterna.  Ett enda spårfel, växelfel, elfel, signalfel, fordonsfel eller kontaktledningsfel påverkar trafiken på en eller flera linjer. Antalet möjliga störningsfaktorer är betydligt färre för både bil och buss samt för flyget.

Trafikverket bemöter tyvärr inte talet om kaos i järnvägssystemet. De lägger ut bra information på hemsidan men det når aldrig ut till den breda allmänheten.

Vi föreslår att Trafikverket informerar fortlöpande om nuläget i systemet i helsidesannonser i dagspressen. De som redan åker tåg måste få en objektiv bild av järnvägens status. Det borde även bilisterna få. De byter inte ut bilresan mot en resa som de tror slutar i kaos.

Trafikverket måste ta tillbaka initiativet från politikerna.

Idégruppen Vi Resenärer
Jan-Åke Bosell

• Resor

Idégruppen Vi Resenärer har sedan 1993 bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi är helt vanliga resenärer och tillika bilister som önskar att kollektivtrafiken kunde bli ett attraktivt komplement till bilismen.

Jan-Åke Bosell

Presskontakt Trafikredaktör Ansvarig utgivare 08-7762610