Vironova öppnar unikt viruslaboratorium för nordiska bioteknikföretag

STOCKHOLM, 2011-02-01

Vironova öppnar unikt viruslaboratorium för nordiska bioteknikföretag

Bioteknikföretaget Vironova AB (publ) – meddelar att man torsdagen den 10 februari inviger sitt nya laboratorium för virusvalideringsstudier. I den nybyggda faciliteten i centrala Stockholm nära Karolinska Institutet kommer Vironova att kunna erbjuda den växande nordiska bioteknikindustrin de virussäkerhetsstudier som krävs under utvecklingen av nya biologiska läkemedel (protein- och antikroppsläkemedel) och vacciner. Vironova bjuder även in till öppet hus i anslutning till invigningen.

Satsning som stärker nordisk bioteknik

Det nya virusvalideringslaboratoriet drivs av Vironovas nya dotterbolag, Vironova Biosafety AB. Bolagets ledning har mångårig och gedigen internationell erfarenhet av kvalificerade säkerhetsstudier utförda under Good Laboratory Practice (GLP) i certifierade laboratorier.

”Efter många år i läkemedelsindustrin med utveckling av bland annat virusläkemedel och andra proteinläkemedel är det med stor glädje jag får möjligheten att vara med och starta upp denna typ av verksamhet i Sverige. Idag tvingas nordiska bioteknikföretag till kontinenten för att få motsvarande studier utförda”, säger Bertil Eriksson, VD för Vironova Biosafety AB. Mohammed Homman, VD för Vironova, tillägger; ”Med vår nya satsning ser vi fram emot att bredda vårt tjänsteerbjudande till både nya och befintliga kunder. Vi är givetvis även mycket nöjda över att ha knutit till oss nödvändig spetskompetens”.

Invigning och öppet hus

Invigningen av laboratoriet sker torsdagen den 10 februari 2011, kl.13, i anslutning till att företaget håller öppet hus i sina lokaler på Gävlegatan 22. Under eftermiddagen erbjuds möjligheten att höra en presentation av företaget och dess tjänster samt få en rundvisning av laboratoriet (fram till ca kl.16:30). Anmälan till invigningen kan göras per telefon eller genom att skicka E-post med ditt namn, telefonnummer och det företag eller organisation du representerar till invigning@vironova.com.

För ytterligare information kontakta:

Mohammed Homman, vd, Vironova AB (publ), +46 8 702 67 90, ceo@vironova.com, eller

Bertil Eriksson, vd, Vironova Biosafety AB, + 46 762 477 854, bertil.eriksson@vironova.com

• Health, Health Care, Pharmaceuticals

• virus
  • viruslaboratorium

Om Vironova

Vironova är ett privatägt svenskt bioteknikbolag som utvecklar nya antivirala behandlingsmetoder och produkter för virusdiagnostisering i syfte att bekämpa och förebygga spridningen av virussjukdomar. Utöver att idag bedriva forskning och utveckling av antivirala läkemedel inom områdena influensa, herpes och HIV, marknadsför Vironova unika analystjänster för den snabbt växande nanomedicinindustrin. Bolaget har idag kunder i ett tiotal länder på fyra kontinenter. Läs mer om företaget på hemsidan www.vironova.com.

Josefina Nilsson

Press contact CEO