Vironova utvald att förhandla om 60 MSEK i forskningsstöd av EU

Vironova utvald att förhandla om 60 MSEK i forskningsstöd av EU.

Bioteknikföretaget Vironova AB (publ) meddelade idag att de valdes att gå vidare till förhandling inom EU´s Sjunde ramprogram för forskning med sitt projekt för utveckling av läkemedel mot influensa. Förhandlingen omfattar upp till €6 miljoner, ca 60 MSEK från EU-kommissionen. Vironova kommer att koordinera projektet, som sträcker sig över 4 år. Ansökan var ett i konkurrens med ett flertal andra förslag från ledande europeiska vetenskapsmän och företag.

Det är oerhört glädjande att EUs direktorat för forskning valt att gå vidare med oss i hård konkurrens med många andra framstående forskningsföretag och universitet. Vi är naturligtvis mycket stolta att vårt projekt var det som bedömdes som det mest lovande utvecklingsprogrammet för läkemedel mot influensa i Europa” säger Mohammed Homman,VD för Vironova Ab (publ).

”Forskning och utveckling av antivirala läkemedel är ett viktigt affärsområde för vårt företag och att lyckas vinna en ansökan i hård konkurrens visar att vi är på rätt väg. EU-bidraget ger oss ett unikt tillfälle att samla världens ledande experter på området för att utveckla nya läkemedelskandidater för bekämpning av influensa”, fortsätter Mohammed Homman.

Projektet som leds av Vironova, är ett samarbete mellan nio framstående europeiska företag och akademiska partners i Stockholm, Uppsala, Zürich, Amsterdam, Sofia, Freiburg, Saarbrücken, Siena och Vilnius. Andra organisationer kopplade till projektet inkluderar företag och forskare från Kanada, Nederländerna, Storbritannien och USA.

Vironova har nu gått in i förhandlingar som omfattar upp till 60 MSEK med EU-kommissionen.

För ytterligare information, var vänlig och kontakta Mohammed Homman VD, eller Dr. Heather Marshall-Heyman, projektkoordinator. Tel: +46 (0)8- 702 67 90.

• Market, Stock market

• eu
  • influensa
  • key tags

Om Vironova:
Vironova AB (publ) är ett privat svenskt bioteknikbolag som utvecklar nya antivirala behandlingsmetoder och produkter för virusdiagnostisering i syfte  att bekämpa och förebygga spridningen av virussjukdomar. Vironovas bedriver idag forskning och utveckling av antivirala läkemedel inom områdena influensa, herpes och HIV.

För vidare information om Vironova, besök gärna www.vironova.com.

Josefina Nilsson

Press contact CEO