54% av Sveriges största företag riskerar att drabbas av varning i webbläsaren

Google gick i September förra året ut i sin blogg och meddelade att man kommer att börja visa en varning för alla hemsidor som inte har HTTPS installerat. SEO företaget Viseo har gjort en genomgång av Sveriges 100 största företags samt 100 största E-handelsbolag och har funnit att 54% respektive 31% inte har HTTPS installerat på sin startsida och riskerar att få en varning i webbläsaren.

Varningen rullas successivt ut och började i Januari i år att visas på vissa hemsidor som hanterar lösenord och kreditkortsuppgifter men som inte har HTTPS.

Varningen kommer, enligt Google, snart att visas för alla Google Chrome användare när de besöker en hemsida som inte har HTTPS.

Varningen kommer att se ut så här:

Sveriges största företag oförberedda

SEO företaget Viseo har gjort en genomgång av Sveriges 100 största företags och har funnit att mer än hälften, 54%, inte har HTTPS installerat på sin hemsida och alltså inte följer Googles riktlinjer för säkerhet och då också kommer få en varning i adressfältet när någon besöker dem.

31% av Sveriges största e-handlare har inte HTTPS

Vår undersökning bland Sverige 100 största e-handlare visar att 31% inte har ett HTTPS på hela webbplatsen.

Vissa e-handlare har valt att endast ha SSL i själva kassan vilket dock inte räcker, Google kommer ändå att visa varningen för besökarna vilket förväntas att skrämma bort besökare.

Marcus Sandström, VD och sökmotorexpert på Viseo, kommenterar:

“Det här är väldigt oroväckande siffror. Visserligen har många e-handlare HTTPS i själva utcheckningen men med Googles nya uppdatering räcker det inte. Det är av yttersta vikt att se till att byta till HTTPS så att man följer Googles säkerhetsriktlinjer och har en säker hemsida för användarna.”.

Många företagare gör fel

Många företagare gör fel när de installerar HTTPS på sidan då det inte räcker med att bara köpa ett SSL certifikat. Flytten till HTTPS måste också göras sökmotorvänlig för att man inte ska tappa positioner på sina sökord på Google.

En undersöknings som gjorts av Ahrefs på 10 000 hemsidor visar på stora brister.

90% av de som installerat HTTPS hade inte gjort det på ett fullgott sätt.

Marcus Sandström, Viseo kommenterar“På liknande sätt som när man byter hemsida och får nya URL:er måste man se till att flytten görs SEO vänligt så att man behåller positioner på Google.”

Vad är HTTPS?

HTTPS, eller SSL(Secure Sockets Layer) är en form at krypteringsteknologi som krypterar vad som händer mellan servern och en webbläsare. Detta för att utomstående inte ska kunna se vad en person gör på hemsida, t.ex när man lämnar känsliga uppgifter som kreditkortsnummer.

När man laddar en hemsida med HTTP som inte har HTTPS så kan någon annan på nätverket dessutom titta på eller modifiera hemsidan innan den når dig.