Sommar i Dalarna Foto: Per Bifrost

Dalaföretag stödjer besöksnäringen

Dalarna kan återigen välkomna besökare. Leksands Sparbank, Dalarnas Försäkringsbolag och Dalakraft har gemensamt tagit initiativet att tillsammans med Visit Dalarna få besöksnäringen att rulla igen.

Besökare till Dalarna har stor betydelse för lokala företags omsättning, vars verksamheter är mycket viktiga för en välfungerande samhällsservice – som vård, skola och omsorg. Företagen bidrar starkt till att skapa attraktion och ökad möjlighet för människor att leva, verka och bo i Dalarna.

Just nu står Dalarnas besöksnäring stilla vilket kan få mycket långtgående konsekvenser. Tillsammans med Visit Dalarna har Leksands Sparbank, Dalarnas Försäkringsbolag och Dalakraft tagit initiativet att stödja besöksnäringen och förhoppningen är att fler företag ska ansluta till samarbetet. Med fokus på försiktighet och omtanke och genom ökad satsning på marknadsföring ska besökare välkomnas till Dalarna i sommar.

"Vi har alla ett ansvar att minska risken för spridning av coronaviruset. Samtidigt vet vi att många företag i länet, inte minst på landsbygden, är helt beroende av besökare under sommaren. Vi har gott om plats och vacker natur, det är bra förutsättningar för en ansvarsfull semester. Att på det här viset hjälpa till och att stötta i tuffa tider tillsammans med andra företag i Dalarna känns bra", säger Björn Rinstad, vd Leksands Sparbank.

Som Sveriges fjärde största besöksregion med en årlig omsättning på 7,63 miljarder, lockar Dalarna varje sommar många nyfikna besökare som rör sig i hela länet och upplever den välkomnande naturen och det rika kulturlivet.

"Besöksnäringen är en av de viktigaste byggstenarna i ett rikt och livskraftigt Dalarna. Det är mycket tuffa tider nu, och i synnerhet för besöksnäringen där vi finner många av våra kunder. Bakom besöksnäringen står drivna människor som satsar allt för att Dalarna ska leva och utvecklas. Därför laddar vi besöksnäringen med dalakraft, nu och för framtiden", säger Rita Adolfsen, marknad- och försäljningschef Dalakraft.

Utifrån myndigheternas rekommendationer och föreskrifter som syftar till att skapa ett tryggt och säkert resande, har besöksnäringen genomfört en rad anpassningar för att både lokalbor och besökare ska känna sig trygga. Att Dalarna under ansvarsfulla former återigen kan välkomna besökare är efterlängtat.

"Vi är ett kundägt bolag och många av våra kunder arbetar i eller driver företag inom besöksnäringen. Än fler är på andra sätt beroende av att Dalarna står starkt som en attraktiv semesterdestination. Kan vi med detta samarbete bidra till bättre förutsättningar för att nå ut med budskapen om vårt fina län, så känns det som en mycket god investering", säger Anders Grånäs, vd på Dalarnas Försäkringsbolag.

"Vi är otroligt glada för initiativet och hoppas att fler företag vill delta i denna gemensamma satsning som ska få hjulen i besöksnäringen att börja snurra igen. Dalarnas naturnära aktiviteter och stora utrymmen är precis vad människor efterfrågar just nu", säger Jonas Rosén, vd Visit Dalarna.

Jonas Rosén, vd Visit Dalarna, 010-600 29 01

#dalarnatillsammans

Besöksnäringen i Dalarna är en viktig basnäring med en omsättning på 7,6 miljarder. Visit Dalarna företräder regionens besöksnäring, marknadsför och säljer Dalarna som attraktivt besöksmål, driver utvecklingsfrågor i samverkan med företag och organisationer samt ansvarar för Dalarnas turistbyråer. Visit Dalarna AB ägs av Dalarnas 15 kommuner i nära samverkan med 800 medlemsföretag i Dalarnas Besöksnäring Ekonomisk Förening. Bolaget har ca 60 anställda och omsätter ca 100 miljoner SEK. Huvudkontoret finns i Rättvik.