Dalarnas besöksnäring kraftsamlar för ökad tillväxt

Dalarnas besöksnäring kraftsamlar för ökad tillväxt

Dalarnas besöksnäring summerar en rekordsommar och blickar framåt för att möta framtiden. Närmare 200 deltagare medverkade under Visit Dalarnas årliga branschträff Up to Date som arrangerades på Idre Fjäll 23–24 oktober.

”Branschträffen Up to Date är en fantastisk möjlighet för besöksnäringen i Dalarna att mötas på och finna ny kunskap. Ska Dalarna hänga med i utvecklingen krävs ett stort engagemang och nyfikenhet på vad framtidens besökare kommer att efterfråga” säger Jonas Rosén, vd på Visit Dalarna.

Digitaliseringen inom branschen går fort och det gäller att vara lyhörd och att följa med i trenderna. För att inspirera och sprida kunskap tog Visit Dalarna hjälp av ett antal kunniga talare under branschdagarna på Idre Fjäll.

Charlotta Barnden Uddén från Visit Sweden tog med deltagarna på den digitala kundresan.

”Mer än varannan resenär i Europa väljer redan idag att boka sin resa online. Därför är det viktigt för en företagare att synas och vara digitalt bokningsbar. Att ta kommando över det egna digitala skyltfönstret kan bidra till att både attrahera rätt och få fler besökare, vilket kan öka verksamhetens lönsamhet”, säger Charlotta Barnden Uddén, Head of Partner Insight på Visit Sweden.

Besöksnäringen är idag den snabbast växande basnäringen vilket möjliggör nya arbetstillfällen och bidrar till Dalarnas fortsatta utveckling.

”Det går bra för Dalarna. Det råder dubbel tillväxttakt i jobbskapande jämfört med övriga ekonomin i länet. Förutom att bli bättre på att attrahera ny personal måste vi också tänka på att behålla befintliga medarbetare, säger Jonas Siljhammar”, vd på branschorganisationen Visita.

Kontakt Jonas Rosén, vd Visit Dalarna

010-600 29 01, jonas.rosen@visitdalarna.se