Livligare hamn i Tallinn

Tallinns hamn ska bli en attraktiv stadsdel för både turister och befolkning. Nu är hamnen ett område med stora överblivna ytor från en svunnen tid som industrihamn och som flottbas.

Ett nytt planförslag för Tallinns hamn har presenterats och bygger på att effektivisera hamnområdet för att öka kapaciteten samt länka samman hamnen med stadskärnan via en marina som ska förses med en småbåtshamn som tillsammans med cafeér och restauranger är tänkt att bli en samlingsplats för både stadsbor och besökande turister.

I dagsläget är det ganska svårt för stadens invånare att nå vattnet och småbåtshamnen. Det nya planfäörslaget kommer att förenkla detta.

”Hamnen har en historia ända från 1200-talet och vi vill att den ska vara en vital del av staden både historiskt, kulturellt och ekonomiskt. Vi utgick från att staden byggdes kring hamnen och inte tvärtom” säger Fredrik Meurling från Sweco som kommer stå bakom förvandlingen av hamnen med hjälp av företagets arkitekter, miljöexperter och ingenjörer.

• estland
  • tallinn

För ytterligare information och högupplösta bilder kontakta: Henrik Göthlin, Turistchef Estlands Turistbyrå. henrik.gothlin@eas.ee.

Tel: 08-23 60 18 / 0768-35 00 31

Programmet för ökad kännedom om Estland som turistmål sponsras av EU:s regionala utvecklingsfond.