Först över Östersjön på bräda

Aldrig har någon seglat på vindsurfingbräda mellan Karlskrona, Sverige och Gdynia, Polen men det tänker Max Wójcik ändra på. Max är från Gdansk i Polen och trefaldig världsmästare i vindsurfing. Han har sedan han började surfa för 20 år sedan haft en dröm att ta sig till vänorten Karlskrona på sin bräda.

Karlskrona har ju idag färjeförbindelse med Gdynia, och det är samma väg som nu Max tänker ta sig på sin bräda. Resan är på 300 km och beräknas ta 20 timmar.  Planerad avseglingsdag är tidig morgon midsommarafton 21 juni och målgång midsommarafton 18.00 i Gdynia.
Max har haft flera presskonferenser i Polen de senaste veckorna och ett 10-tal Tv-bolag har följt honom i tillägg till dagspressen.

Max kommer till Karlskrona imorgon, lördagen den 1 juni och skall då se sig om i Sveriges soligaste stad för att förbereda sin camp 17-21 juni.

För mer information:
Jan Prusakiewicz på 0706-369922 eller Mats Hansson på 0709-303402

• stena line
  • windsurfing
  • utmaning
  • gdynia
  • polen
  • vindsurfing
  • turism
  • vänorter

På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskronaguide i mobilen via Appstore och Google Play. Sök "Karlskrona".