Karlskrona-evenemang startskottet för utveckling av Blekinges mötesindustri

Mötesindustrin i Blekinge ska utvecklas ytterligare. Det är det främsta skälet till varför flera stora aktörer inom besöksnäringen i Blekinge gör en gemensam satsning i evenemanget ”Gräv där du står” som inleds i Karlskrona den 26 maj. Evenemanget handlar om att fånga upp och ladda engagerade personer som vill bidra till utveckling av Blekinges konferensindustri och ge dessa verktyg och stöd.

"Det är en utmaning att hitta de personer vi söker", säger turistchef Terje Pedersen. De flesta personer är med i flera nätverk i arbetet eller privat och vi är ute efter den som kan påverka valet av ort för möten och kongresser. Det har visat sig att detta kan vara helt andra personer än de vi i utgångsläget hade räknat med. Tänk dig spannet - idrottsevenemang, styrelsemöten, teambuilding, produktlansering, årsstämma...listan är lång på potentiella nya möten och kontaktpersoner".

"Satsningen är oerhört viktig", säger Ola Johansson, direktör för First Hotels i Karlskrona. Alla vet hur omfattande mötesindustrin är och att den bidrar till en året om-trafik som länet behöver".

Tommy Gustavsson är Region Blekinges turistchef: "Det känns mycket glädjande att vi tar ytterligare ett steg i det regionala samarbetet där några av de största aktörerna i länet går i tät".

Under evenemanget 26 maj kommer de inbjudna bl.a. att få lyssna till lyssna till hur Bengt Johansson lockade ”Badminton-EM 2012” till Karlskrona i konkurrens med Paris och hur Ronny Lövdahl arbetade när han sålde in Karlskrona som värdort för ”Ortopediveckan” i september 2011.

• regional utveckling
  • mötesindustrin
  • möten
  • konferens

Bolaget (AB Arena Rosenholm Karlskrona) jobbar med destination-smarknadsföring i alla kanaler, driftar Karlskrona Turistbyrå och är arrangör/medarrangör av olika evenemang i Världsarvsstaden Karlskrona.
På vår hemsida www.visitkarlskrona.se hittar du information om och kan boka resa, boende, evenemang, besöksmål och aktiviteter. Du kan även följa oss på facebook.com/visitkarlskrona eller ladda ner din egen Karlskrona-app till mobilen via Appstore eller Android Market.