Bra start för Östergötlands digitala värdskapsutbildning

Bra start för Östergötlands digitala värdskapsutbildning

Sommarsäsongen må snart vara över men arbetet med att bli bäst på värdskap i Östergötland fortsätter.

Sedan lanseringen i juni har den digitala värdskapsutbildningen hittills bidragit till att hundra personer verksamma inom besöksnäringen i Östergötland lärt sig mer om värdskap och destinationen de bor i.

"Vi ser en bra spridning bland regionens "traditionella aktörer" som hotellkedjor, besöksmål och aktivitetsföretag men saknar de man kanske i första hand inte förknippar med besöksnäring; t.ex. taxiförare, busschaufförer och anställda inom handeln. Dessa fyller en viktig funktion i att få gästerna att känna sig välkomna i Östergötland och är en jätteviktig del av besöksnäringen då de oftast är en första, och ibland enda kontakt, med regionens besökare", säger Hanna Nord, strateg på Visit Östergötland.

"Vi är väldigt glada över att så många tagit sig tid (cirka 1 timme) att genomföra utbildningen, det säger en hel del om aktörernas vilja att lära sig mer om Östergötland samt att jobba vidare med sitt värdskap", fortsätter Hanna Nord.

Målet är att samtliga personer verksamma inom besöksnäringen ska genomföra utbildningen och arbetet med att sprida informationen om den digitala värdskapsutbildningen fortsätter även under hösten.

"Under hösten går tempot för många aktörer inom besöksnäringen ner en aning och vi hoppas då att fler företagare uppmuntrar sina anställda att ta sig tiden och genomföra utbildningen. Efter att man klarat testet i slutet får man ett diplom som man kan skriva ut och sätta upp på sin arbetsplats, en form av kvitto på att man deltar i arbetet att göra Östergötland bäst på värdskap", avslutar Hanna.

Välkommen att testa du med! www.visitostergotland.se/vardskapsutbildning