Naturum Tåkern, en av platserna där besöksundersökningen genomfördes.

Glada turister återvänder gärna till Östergötland

Under sommaren 2018 har en besöksundersökning genomförts i Östergötland. Över 500 personer har blivit intervjuade på tio olika platser i regionen. Resultatet visar att Östergötland är ett besöksmål man gärna återvänder till och rekommenderar till sina nära och kära.

Natur och friluftsliv är den främsta anledningen för besöket i Östergötland för den utländska kundgruppen. Svenskarna svarar oftast ”strosa runt”, besöka museum eller utställning och besöka släkt och vänner på frågan om den huvudsakliga anledningen till besöket på just den platsen. I snitt spenderar besökaren 795 kr per dag, enligt undersökningen, och den visar att besökarna hämtar inspiration och kunskap främst från tidigare besök, tätt följt av tips från släkt och vänner.

Nio av tio av de svenska respondenterna (östgötar exkluderade) och en av tre av de utländska respondenterna har besökt Östergötland tidigare och det är riktigt glädjande nyheter.

”Vi gör undersökningen för att den här typen av kunskap är viktig för framtida planering samt att lära oss mer om hur besökarbeteendet ser ut. Varifrån kommer de? Vad gör de när de är här? Var letar de information samt hur mycket spenderar de på plats”, säger Kristian Kårdal, strateg på Visit Östergötland.

För första gången går det att generera ett så kallat NPS (Net Promoter Score) som visar hur benägna respondenterna är att rekommendera andra att besöka Östergötland. Skalans svarsvärde 0 är lika med ”Mycket osannolikt” och 10 betyder ”Mycket sannolikt”. Om respondenten svarar 9 eller 10 anses de vara en mycket nöjd och lojal kund, en ”Ambassadör”. Ur undersökningen går det att utröna att 56 % av totala antalet respondenter är ambassadörer.

”Ambassadörskapet är viktigt för att locka hit besökare, kan vi få östgötarna själva att känna till vad man kan göra på hemmaplan sprider sig sedan den informationen vidare. Satsningar som magasinet #Utflykta med aktivitetsförslag är helt rätt, en produkt som i första hand riktar sig mot östgötarna själva.”, fortsätter Kristian.

Sommarens undersökning visade ett Net Promoter Score på totalt 47, där de svenska respondenterna ger ett värde på 42 och de utländska besökarna ger 59. Möjliga resultat är från -100 till +100.

”Det är viktigt att vi fortsätter med samma nyckeltal även kommande år för att se trender i besökarnas beteende och undersöka om våra satsningar på t.ex. den tyska marknaden träffade rätt. Vi behöver ett bra underlag för framtida satsningar i regionen och den här typen av undersökning ger oss värdefull information om gästernas upplevelse” avslutar Kristian.

Research One har på uppdrag av Visit Östergötland genomfört en regional besöksundersökning på tio välbesökta resmål runt om i Östergötland under sommaren 2018. Undersökningen syftar till att generera förstahandsinformation från faktiska besökare på olika platser i Östergötland, med avseende på demografiska och turismekonomiska faktorer. Undersökningen har genomförts med hjälp av face-to-face intervjuer under perioden 20180712-20180207.

Länk till undersökningen i sin helhet