Oskar Lüren

Stor satsning på nya produkter inom besöksnäringen runt Kinda Kanal och Östgötaskärgården igång

Region Östergötland är en av åtta regioner som fått del av Tillväxtverkets nya satsning på besöksnäringen. Syftet är att skapa ett ökat utbud av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare från andra länder. Visit Östergötland har tillsammans med kommunerna nu dragit igång produktutvecklingen i Östgötaskärgården och Kinda Kanal.

I måndags träffades 18* företagare i Söderköping. De har det gemensamt att de på ett eller annat sätt håller på med besöksnäring i skärgården och att de vill samverka för att få besöksnäringen i Östgötaskärgården att växa. Under ledning av Emil Selse från Visit Östergötland, en del av Region Östergötland, och Cecilia Kalén från Upplev Norrköping kommer de tillsammans under 5 tillfällen gå från idé till färdig produkt. Första mötet handlade om idégenerering där mängder med nya och halvnya idéer togs fram. Målet var att möta efterfrågan från tänkta utländska kunder, framför allt från Tyskland och Holland. Produktidéerna handlade om bland annat båtturer med övernattning på olika öar, kajakpaket med olika teman och unika mat och naturupplevelser. Eller varför inte att hyra sin egen ö?

Nu på måndag träffas företagarna igen för att välja ut och utveckla några av de idéer man tror mest på. De kommer ledas genom beprövad process av Cecilia och Emil även denna gång, men nu kommer även Malin Amér från Söderköping och Carl Hamilton från Skärgårdsrådet/Valdemarsvik vara med. Mötet är mellan klockan 10 och 16 på Söderköpings Brunn.

I onsdags handlade det istället om Kinda Kanal och sjösystemet. 10* företag var representerade där och leddes av Josefine Schön från Visit Linköping & Co och Emil Selse från Visit Östergötland. AnnLouise Södersten från Kinda Kommun var också med. Företagen kom här fram till spännande idéer runt kombination båt, kajak, mat och boende. Vandring, ridning och guideturer i olika varianter kom också upp.

Nu på onsdag (1/2) kommer vi träffas igen för att utveckla några av gruppen utvalda idéer. Kl 10-16 på Konsert och Kongress i Linköping.

Vecka 9 kommer möte 3 hållas (i Norrköping/Vårdnäs), och efter möte 4 i mars kommer några nya produkter vara klara att testas på lämplig målgrupp. Målet är att få ut ett antal exportmogna produkter och på så sätt öka omsättning och antal besökare till Östergötland.

För mer information, kontakta:

Emil Selse, telefon 072-5036 998

Susanne Fredriksson, telefon 070-958 72 62