​Turismföretag vid Kinda Kanal inspireras av tysk naturturism

​Turismföretag vid Kinda Kanal inspireras av tysk naturturism

I förra veckan deltog fem turismföretag från Kinda Kanalområdet i en studieresa till sjölandskapsområdet Mecklenburg i norra Tyskland. En populär destination för tyskar som vill vara aktiva i naturen. Ett område med många sjöar och vackra naturområden med välutbyggd infrastruktur för naturturism så som vandringsleder, cykelleder, bagagetransport, fritidsbåtuthyrning, besökscenter, hotell, restauranger, caféer med mera.

Totalt deltog 20 små och medelstora turismföretag från regioner i Finland, Sverige, Estland och Lettland. Resan arrangerades av Lakesperience-projektet, vars syfte är att utveckla och marknadsföra naturturismupplevelser för den tysktalande marknaden i respektive region. Projektet är finansierat av EU Interreg Central Baltic och pågår mellan 2018-2020. Projektet i Sverige leds av Visit Östergötland/Region Östergötland samt Länsstyrelsen Östergötland. Från Kinda kanalområdet i Sverige deltog företagen: Rederi AB KindValö Café och festplatsRimforsa StrandVårdnäs Stiftsgård samt Scandic Hotels Linköping.

Josefine Schön på Visit Östergötland/Region Östergötland, som är projektledare för den svenska delen i Lakesperienceprojektet, är nöjd efter studieresan:

-”Det var inspirerande att se vilka fantastiska system av leder det finns i sjölandskapsområdet Mecklenburg i Tyskland! Leder för cyklister och vandrare som är tydligt skyltade. Dessa leder kunde sedan lokala turismföretag använda sig av i paketeringen av attraktiva naturupplevelser för sina gäster. Självklart är det svårt att jämföra sig med en destination i Tyskland, där hemmamarknaden är mer än 80 miljoner människor, men det är ett bra område att besöka för att få inspiration och sedan plocka godbitarna och implementera i Kinda Kanal-området”.

Jonas Ridderström, chef på Vårdnäs Stiftsgård är en av deltagarna på resan och berättar: -”vi har en skatt att ta vara på i både Kinda Kanal och all natur som finns i dess närhet. Tillsammans med Visit Östergötland förfinar vi nu paketering av flera naturnära och klimatsmarta upplevelser som lämpar sig lika bra för den svenska som för den europeiska marknaden. Resan har gett oss kvitto på att vi är på rätt väg och att vi har fantastiska produkter och stora konkurrensfördelar i Sverige.”

Susanne Jonsson på Valö Café och festplats i Björkfors säger så här om studieresan: -”Vi fick lära oss att tyskarna bokar sina paketresor flera månader innan, och att det lokala och närproducerade är lika populärt i Tyskland som hos oss. Vi har mycket att lära av deras logistik runt cykelpaketen för att få dem fungerande här. Det var även mycket intressant att träffa de andra i projektet, kunna utbyta erfarenheter och tips med. Vi lärde oss också att vi i Sverige har en hög service nivå, och att kunna vara flexibel för att gästen ska trivas, även vikten av att kunna flera språk.”

Resan innehöll både seminarier och studiebesök med fokus på ledbaserad naturturism i ett sjölandskapsområde. Cykelturism och vandringsturism studerades med studiebesök i bland annat en nationalpark, kryssning på sjön Müritz samt besök hos tyska turismföretagare som delade med sig av sina erfarenheter kring paketering och samarbeten för att kunna erbjuda attraktiva naturturismupplevelser för framförallt den tysktalande gästen.

De fyra områden/regioner som deltar i Lakesperienceprojektet är: Kinda Kanal-området/Sverige, Tampere-området/Finland, sjöområdet Peipsi/Estland och sjöområdet Burtnieku/Lettland.

Kinda Kanal består av ett kanal- och sjösystem som sträcker sig 80 kilometer från Linköping i norr till Horn i söder. I området finns även det unika eklandskapet. Läs mer på kindakanal.se samt lakesperience.eu.

För mer information, vänligen kontakta:

Josefine Schön
strateg och projektledare besöksnäring
Visit Östergötland/Region Östergötland
E-post: josefine.schon@regionostergotland.se

Presskontakt Strateg besöksnäring Region Östergötland 010-103 65 34

Presskontakt Strateg besöksnäring Region Östergötland 010-103 43 34

Vi jobbar för ett attraktivare Östergötland

Enheten för näringslivsutveckling inom Region Östergötland arbetar med att stärka Östergötlands attraktionskraft och utveckla regionens besöksnäring. För att marknadsföra Östergötland mot nationella besökare används varumärket Visit Östergötland.
I uppdraget från den Regionala Utvecklingsnämnden, som summeras i Region Östergötlands besöksnäringsstrategi, ligger både att genomföra utvecklingsinsatser i syfte att stärka besöksnäringen och att stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt.

Visit Östergötland
Drottninggatan 26