Pressmeddelande -

Danmark - En svensk favorit Ny analys: Danmark är svenskarnas populäraste turistmål

3 076 000 svenska resor gick till grannlandet Danmark 2013. Därmed är Danmark fortfarande svenskarnas populäraste turistresmål följt av Spanien och Finland. Det visar en ny undersökning från det svenska analysföretaget RESURS*. I synnerhet är det de ökande antal dagsresor som gör att Danmark hamnar i topp i statistiken.

"Danmark är ju dejligt", säger Hans Remvig från analysföretaget RESURS, som står bakom den nya undersökningen som visar att svenskarna i ökande grad reser över sundet till grannlandet Danmark när de ska på semester. Mer än tre miljoner gånger fick Danmark svenskt besök 2013, vilket är en stigning med 4,4 procent sedan 2012. På andra plats ligger Spanien med 2 119 000 svenska besök och Finland kommer in på en tredjeplats med 1 828 000 besök från Sverige.

- Vi är verkligen glada för den mycket positiva utveckling som vi ser i antalet svenska resor till Danmark, vilket bekräftar det täta band som existerar mellan våra länder, samt svenskarnas lust att besöka oss. Vi hoppas att tendensen kommer att fortsätta och att vi kan hälsa ännu fler av våra svenska grannar välkomna till danskt ” hygge” och härliga upplevelser 2014, säger Peter Krusborg, chef på VisitDenmark i Sverige.

Öresundsbron med de snabba bil- och tågförbindelserna kan, enligt Hans Remvig, ta en stor del av äran för Danmarks stigande popularitet bland svenskarna: "Danmark är som vanligt helt outstanding. Närheten, Öresundsbron, lite mer än hälften av alla resor till Danmark är dagsresor."

Svenskarna tycker dessutom om korta semesterresor med övernattning, vilket också kan märkas i Danmark. Siffror från Danmarks Statistik visar att antalet svenska övernattningar** i Danmark har ökat med 6 procent 2013. Det motsvarar 107 101 fler svenska övernattningar jämfört med 2012 eller 1 900 675 svenska övernattningar totalt. Som jämförelse har det i samma period varit 59 277 fler brittiska övernattningar och 50 023 flera norska övernattningar i Danmark.

Köpenhamn är fortfarande en populär destination när svenskarna reser till Danmark och antalet övernattningar i den danska huvudstaden steg 2013 med 5 procent, vilket motsvarar 29 297 flera övernattningar än 2012 (619 659 svenska övernattningar totalt).  Men även Bornholm och Region Själland har en ökning med 15,7 procent respektive 17,5 procent och region Lolland/Falster presenterar en ökning med 20,4 procent.

*Rese- och Turistdatabasens siffror bygger på intervjuer med 24 000 svenskar per år - Siffran visar endast antal resor/besök och inte antal personer. www.tdb.dk

**Siffran visar endast antal övernattningar och inte antal besökande personer.

För mer information kontakta Agneta Åstrand, pressansvarig på VisitDenmark på aaa@visitdenmark.com eller på tel. +46 (0)70 885 54 28

• danmark
  • besök 2013
  • analyse
  • övernattning
  • övernattningsstatistik
  • favoritdestination

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark på prioriterade utländska marknader, för närvarande nio stycken varav Sverige är en. VisitDenmark i Sverige har kontor i Stockholm.

Clara Larsson

Presskontakt Pr- och marknadskoordinator +46-73 935 68 45