Markant ökning av svenska resor till Danmark

Med 103 184 fler svenska övernattningar de första åtta månaderna i år, i jämförelse med samma period förra året, är Sverige det land i världen som står för den största ökningen på den danska turistmarknaden (mätt i antal övernattningar*). Öresundsbrons statistik över fritidsresandet visar också på en markant ökning i år. Bron med snabba bil- och tågförbindelser och rederierna med färjeförbindelser mellan Sverige och Danmark gör också att stora skaror svenskar besöker Danmark bara över dagen, vilket innebär att antalet svenska besökare i själva verket är ännu större.

Siffrorna på antalet svenska övernattningar på hotell och campingar hittills i år vittnar om en "svenskinvasion". I reella tal handlar det om drygt 100 000 fler svenska övernattningar än samma period året innan. Som jämförelse har norska övernattningar ökat med 48 481 och från Storbritannien är ökningen 39 547.

• Vi är otroligt glada för att vi i år har kunnat hälsa ännu fler av våra svenska grannar välkomna till Danmark. I förhållande till 2012 visar de aktuella siffrorna för 2013 på en markant ökning av antalet svenska övernattningar. Det tror vi dels beror på att den danska turistprodukten har blivit mer konkurrenskraftig samtidigt som den svenska kronan stärkts och dels på svenskarnas fascination över danskarnas avslappnade livsstil och närheten till fina upplevelser, oavsett var man befinner sig i landet, säger Peter Krusborg, chef på VisitDenmark i Sverige.

Många svenskar, i synnerhet sydsvenskar, reser till Danmark över dagen. De syns inte i övernattningsstatistiken utan kan skönjas i t ex Öresundsbrons statistik över fritidstrafiken med BroPass. Den genomsnittliga dagliga fritidstrafiken är hittills i år (till slutet av augusti) 5 149 fordon. Förra året samma period var det 4 835 fordon och det är en ökning med 6,6 procent.

• Köpenhamn är ju sydsvenskarnas närmaste huvudstad och har ett i närmaste obegränsat utbud av storstaden alla frestelser i form av bra shopping, kvalitetsrestauranger, spännande kultur, nöjen för stora och små och mängder med festivaler. Tillgängligheten har också ökat de senaste åren med SJ:s direkttåg, bland annat från Stockholm och frekventa direktflyg med mycket konkurrensmässiga priser.
  • Flygbolaget SAS nya satsning på två nya direktlinjer från Stockholm till Billund respektive Aalborg på Jylland är säkert också ett resultat av att de sett en ökad efterfrågan från Sverige. Dessa två flyglinjer har ökat tillgängligheten till västra Danmark för svenskar boende i Mälardalen. Det kommer också att bidra till att fler svenskar väljer att resa till Danmark även framöver, säger Peter Krusborg.

• danmark
  • köpenhamn
  • öresundsbron

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark på prioriterade utländska marknader, för närvarande nio stycken varav Sverige är en. VisitDenmark i Sverige har kontor i Stockholm.

Clara Larsson

Presskontakt Pr- och marknadskoordinator +46-73 935 68 45