LKPG HA HA GOES PRIDE SOM EN DEL AV LINKÖPINGS REGNBÅGSVECKA

LKPG HA HA GOES PRIDE SOM EN DEL AV LINKÖPINGS REGNBÅGSVECKA

Smalltown Pride?

Pride har blivit ett allt vanligare inslag i större städer som Stockholm, Malmö och Göteborg där regnbågsflaggor kan ses vaja på stadens hus, bussar eller spårvagnar vid det årliga Pridefirandet. Polisen, armén och brandkåren, alla vill vara en del av Pridefirandet som blir större och större för varje år.

Men hur är det i de mindre städerna? Pridefirandena börjar sprida sig över landet, men gör även acceptansen det? Hur är det att komma ut som HBTQ-person i en Sveriges mellanstora städer?

Den femte september så kommer Pelle Helgesson, som en del av Linköpings Regnbågsvecka, göra ett stand-up framträdande på Konsert och Kongress tillsammans med fyra andra komiker. För Pelle är det här dock mer än vilket framträdande som helst. Det är en återvändo till staden där han själv tog de stapplande stegen ut ur garderoben för ett decennium sedan.

”Jag kommer ihåg att jag satt på stadens enda gayställe, som endast var öppet två dagar i månaden, och var jävligt nervös. Desperat ville jag få kontakt med andra gay killar, men det slutade med att jag tillbringade hela kvällen med att i en politisk diskussion med två medelålders lesbiska kvinnor”.

Idag är inte bara Pelle ute ur den klassiska garderoben, utan slår sig fram som ett av de mer flamboyanta namnen på Stockholms nöjesscen. Han uppträder som stand up-komiker runt om i Stockholm och är även värd för det egna arrangemanget Pelles Pop Quiz – en tematisk frågesport som kombinerar musik, kuriositeter och komik.

2-8 september arrangeras Linköpings Regnbågsvecka av RFSL Linköping och RFSU Linköping. Veckan är ett sätt att lyfta frågor om öppenhet, mänskliga rättigheter, inkludering och mångfald i Linköping. Under veckan medverkar olika kulturinstitutioner med egna programpunkter där de på olika sätt lyfter upp frågorna. Programmet för veckan bifogas.

Vad Pelle Helgesson tyckte om sin tid i Linköping får man veta om man kommer till Konsert och kongress den femte september, han kan i alla fall inte vänta med att se hur Linköping har utvecklat sig under de 10 år han har varit borta.

LKPG HA HA!
Den 5:e september
@Backstage, Konsert och Kongress:

För mer information:
Om Pelle: Pelle Helgesson 073 554 2330