Östergötlands bokmässa med framtidens berättande i fokus

Östergötlands bokmässa med framtidens berättande i fokus

Lördagen den 3 december slås portarna upp för regionens största arena för litteratur. Östergötlands bokmässa firar dessutom femårsjubileum och i år går Visit Linköping & Co in som ny samarbetspartner till mässan.

– I år satsar vi stort, säger Johan Hagesund, en av mässans arrangörer. Berättelsen är hetare än någonsin och det kommer vi ta fasta på. Med bland annat fördubblad mässyta skapar vi en modern arena där besökaren får möta såväl författare och förlag som bloggare, Youtubers och podcastare. Att dessutom Visit Linköping & Co går in som ny samarbetspartner känns väldigt bra då de är bäst i regionen på event, att få tillgång till deras kompetens blir ett lyft för mässan, fortsätter Johan Hagesund.

Bokförlagens arbetssätt har förändrats. I dag letar förlagen på den digitala scenen, där de kan snappa upp väletablerade varumärken att konvertera till storsäljande författare. Hur ser framtidens författare ut? Och var finns framtidens läsare?

– På Östergötlands bokmässa har vi fått följa Emelie Schepps resa och jag är övertygad om att vi i framtiden kommer att få se ännu fler egenutgivare, bloggare, vloggare och podcastare gå i hennes fotspår, säger Johan Hagesund. Därför är temat i år ”framtidens berättande”.

Från Visit Linköping & Co lyfts vikten av att öka utbudet av det nya, moderna berättandet i Linköping.

– En bokmässa med framtidens berättande som tema ligger helt i linje med kommunens eventstrategi, säger Anders Thorén, eventproduktionschef på Visit Linköping & Co. Linköping är en teknikstad där idéer blir verklighet som ska vara med i framkant av den digitala utvecklingen, även i bokbranschen, avslutar Anders.

Från att ha startat som en mötesplats för lokala förlag och författare har Östergötlands bokmässa utvecklats till regionens största arena för närodlad litteratur med knappt 4 000 besökare 2015. Uppskattade föreläsare som Gerda Antti, Ebba Witt-Brattström och Mark Levengood har förgyllt mässan som också har sett regionala författarskap växa och slå igenom nationellt och internationellt så som exempelvis Emelie Schepp och Melker Garay.

För mer information, kontakta:
Johan Hagesund, 0704-38 33 94, johan.hagesund@dibbforlag.se
Jan Holmbom, 0705-25 73 80,| jho@linnefors.se