SM I COSPLAY – 21 FEBRUAI I SAAB ARENA

SM I COSPLAY – 21 FEBRUAI I SAAB ARENA

21 februari avgörs de Svenska Mästerskapen i Cosplay - Sveriges mest prestigefyllda cosplaytävling! Varje år så kvalar tio av Sveriges skickligaste dräktskapare in till vår stora final. Dessa tio gör sedan upp om vem av dem som kommer få gå hem med titeln som årets bästa cosplayare.

Cosplay kommer ursprungligen av “costume play” och går ut på att med hjälp av fantasifulla dräkter efterlikna karaktärer från serier, filmer eller spel. Utstyrslarna är oftast helt handgjorda och många av entusiasterna har lagt ner hundratals timmar på sin cosplay.

Det världsberömda äkta paret GLaDOS och Pudge är hedersgäster på årets upplaga av NärCon Vinter i Linköping. Röstskådespelaren Ellen McLain blev världsberömd när hon gestaltade GLaDOS i spelet Portal och har även gett röst åt Jaeger A.I i filmen Pacific Rim och Administratören i Team Fortress 2. Maken John Patrick är mest känd för sin roll som publikfavoriten Pudge från Dota 2, men gör också röster till flera andra karaktärer från spelet och till Sniper i spelet Team Fortress 2.

Under det fyra dagar långa evenemanget kommer de två gästerna att träffa sina fans under paneler, signeringar och fotomöjligheter. Förutom att prata om röstskådespeleri i allmänhet kommer så klart mycket fokus att ligga på spelen och karaktärerna som paret jobbat med under åren.

Utöver de två röstskådespelarna besöks NärCon Vinter av Elffi och Calssara, två världskända cosplayare från Finland och Tyskland. Båda har representerat sina respektive länder i världsmästerskapen i cosplay och kommer dels att prata om livet som cosplaystjärna, dels delta som domare i tävlingarna som hålls på evenemanget.

Om NärCon

NärCon är en spel- och cosplayfestival som arrangeras två gånger om året. Sommarevenemanget i juli är det största, med 7 000 besökare förra året. Eftersom de flesta besökare är mellan 15-19 är evenemangen helt alkohol- och drogfria.

Daniel Ullenius, 073-995 86 86

Pressbilder:

Ange fotografens namn i byline vid publicering: