Stort sug i Linköping efter Schyfferts och Lindströms succéshow ”ÄGD”

Stort sug i Linköping efter Schyfferts och Lindströms succéshow ”ÄGD”

I höst tar Fredrik Lindström och Henrik Schyffert ut sin hyllade publiksuccé "ÄGD – Jakten på ett rikare liv” på turné. Fredag 14 november kommer de till Cloetta Center i Linköping och redan nu börjar biljetterna ta slut. Därför meddelar Blixten & Co idag att de sätter in en extra föreställning i Linköping torsdag 13 november. Biljetterna finns ute till försäljning.

Med sin första gemensamma föreställning "Ljust & Fräscht” etablerade sig Henrik Schyffert och Fredrik Lindström som landets största och mest hyllade komikerduo och de har liknats vid giganter som Hasse och Tage. Nu fortsätter de sin granskning av den nutida svenska livsstilen i sin nya humorshow “ÄGD – Jakten på ett rikare liv”. Föreställningen gör en underhållande djupdykning i ekonomi, politik och moral med komiska och svidande sanningar om vår ständiga jakt på ett rikare liv.

Pressröster om “ÄGD – jakten på ett rikare liv”
"man skrattar sig tårögd” /Aftonbladet, betyg 5 av 5

"något av det roligaste, mest tankfulla och faktiskt vågade jag sett på länge” /Expressen, betyg 4 av 5

“det är något sympatiskt över både projektet och framförandet och jag börjar faktiskt tänka på Hasse & Tage” /Kulturnytt

“Schyffert och Lindström kompletterar varandra på ett lysande sätt”. /Corren, betyg 4 av 5

“Det här är nog bland det bästa som går att se på en scen just nu” /Uppsala Nya Tidning

"en riktigt rolig och tankeväckande föreställning” /Eskilstuna Kuriren

Om "Ägd – Jakten på ett rikare liv”
Någon i vår samtid sa: "Vi köper saker vi inte behöver för pengar som inte är våra för att imponera på människor som vi inte gillar”.

Svensken har aldrig druckit så mycket champagne, köttkonsumtionen står i topp, vi har aldrig varit så belånade, barnen har aldrig haft så många leksaker och antalet enzympeeling-terapeuter i Stockholmsområdet slår nya rekord. Men likt orkestern på Titanic spelar vi på medan passagerarna beställer nya iPads och placerar lånade pengar i högriskfonder som ska ”ge snabb avkastning”.

Hur kommer det sig att vi kör på när vi vet att alla tidigare ekonomiska bubblor slutat i gigantiska krascher? Har vår välfärd, som en gång var lösningen på våra problem, självt blivit det största problemet av alla? Och varför blir vi inte nöjda av all vår identitetsskapande konsumtion? Hur många cremefärgade nespressobryggare och oanvända pilatesbollar krävs det?

I detta läge presenterar Henrik Schyffert och Fredrik Lindström en humoristisk show i väntan på den ekonomiska kollapsen. Vill man kan man förstås se det som en direkt fortsättning på Ljust & Fräschts granskning av den nutida svenska livsstilen och grävande i medelklasskomposten: fast den här gången bland glädjekalkyler, shoppingfynd, tillväxtprognoser, pensionsspardrömmar och felsydda utgiftskostymer.

www.bilxten.se/agd

Helena Iles /ILES PR