Antalet övernattningar i Linköping ökade för tolfte året i rad

Antalet övernattningar i Linköping ökade för tolfte året i rad

För tolfte året i rad ökade antalet övernattningar på Linköpings hotell, stugor och vandrarhem. Det är en stark långsiktig utveckling som få jämförbara städer i Sverige kan uppvisa. Under året ökade antalet gästnätter med 9,1 % där den starkaste ökningen återfinns bland utländska besökare. Totalt uppgick antalet övernattningar till 476 270 stycken.

Ökning svenska och utländska övernattningar
Antalet svenska övernattningar ökade på Linköpings hotell, stugor och vandrarhem med 7% och uppgick till 387 706 stycken under år 2015. När det gäller antalet utländska övernattningar ökade dessa med 19,4% och uppgick till 88 564 stycken. För tredje året i rad blev antalet övernattningar genomförda av kineser ett utropstecken och ökade med 74% i jämförelse med föregående år som då var en toppnotering. Totalt genomfördes 9097 gästnätter av kinesiska besökare.

Starkast tillväxt
Januari var den månad som visade på starkast tillväxt då antalet övernattningar ökade med 36%. Anledningen till det var att distriktlags-SM i innebandy arrangerades i Saab Arena. Juli månad var dock den månad under året där Linköpings hotell, stugor och vandrarhem hade flest övernattningar.

- År 2003 genomfördes 269 596 övernattningar på Linköpings stugor, hotell och vandrarhem och förra året genomfördes 476 270 övernattningar på i princip samma anläggningar som 2003. Verkligheten springer ikapp och glädjande utökas antalet rum på flera av stadens hotell i nuläget. Men fram till 2020 räknar vi med att det kommer att behövas ytterligare 300 rum för att behålla tillväxtkurvan samtidigt som vi tillsammans arbetar för att skapa fler reseanledningar för att fortsätta utveckla den positiva tillväxt som besöksnäringen visar i Linköpings kommun, säger Jörgen Nilsson, Affärsutvecklingschef, Visit Linköping & Co.

Källa: Statistiska Centralbyrån, inkvarteringsstatistik för hotell, stugor och vandrarhem.

Kontakt: Jörgen Nilsson, Affärsutvecklingschef, Visit Linköping & Co, tel 013-190 00 71