Fyra artister klara för Linköpings Stadsfest

Fyra artister klara för Linköpings Stadsfest

Linköpings Stadsfest gör tillsammans med arrangörsgruppen Gähda en stor satsning för ungdomar. Det blir en stor konsertkväll på Borggården fredag 23 augusti. Klara artister för kvällen är Lamix, Cherrie, Imenella och Mares.

Idag kan Linköpings Stadsfest tillsammans med arrangörsgruppen Gähda presentera fyra ytterligare artister till Linköpings Stadsfest. Lamix, Cherrie, Imenella och Mares spelar på Borggårdens scen fredag 23 augusti. Detta görs i samarbete med UngPuls och Sensus. Linköpings Kommuns verksamhet UngPuls är en plattform där unga får utöva och genomföra sina passioner och drömmar genom att förverkliga sina idéer. Några av de som kunnat göra detta är fyra ungdomar som bildat arrangörsgruppen Gähda.

- För ca 2 år sen mötte vi dessa unga som berättade om sin dröm, att göra fester för andra unga. Så vi gav dem möjligheten och de tog den. Linköpings Stadsfest önskade en konsertkväll för ungdomar på fredagen så vi frågade Gähda-gruppen och de sa självklart ja. Detta är en storsatsning för stadsfesten och att lägga det i händerna på de unga är så coolt! Det säger Viktoria Wisén, samordnare på UngPuls.

Ramarna som Gähda-gänget fick var bland annat att den primära målgruppen ska vara 15 år och uppåt samt att artisterna ska locka en bred publik. Det ska vara en kväll där människor från alla delar av Linköping kan samlas för en härlig kväll med riktigt bra artister på scenen.

- Det känns jättebra att kunna göra den här satsningen tillsammans med Gähda, UngPuls och Sensus. Det kommer bli många ungdomar i publiken denna kväll men vi tror att de här artisterna även lockar en lite äldre publik. Och en blandning av människor bidrar till ökad trygghet under stadsfesten, säger Claes Lauritsen, projektledare på Linköpings Stadsfest.

- Hoppas ni kommer vara på plats för det kommer bli en fantastisk och rolig dag! Som alltid hämtar vi bara stora namn på artister, så tell your friends! hälsar Gähda-gänget.

Fyra artister är klara och några fler kommer att presenteras under sommaren. Förutom konserterna på Borggården kommer även området runt Domkyrkoparken att fyllas med aktiviteter för ungdomar. På plats finns bland annat Ung Puls, Linköpings fritidsgårdar, Hangarens skateboardramp och Drop the act.

Mer om artisterna
Lamix
har på egen hand lyckats bygga en stark fanbase och efter att förra året ha kammat hem P3 Guld-titeln ”Framtidens artist” ligger världen för hans fötter. Under det gångna året har Lamix hunnit dela med sig av flertalet singlar som alla cementerar hans position som en av våra mest spännande urbana artister.

R&B-stjärnan Cherrie är hetare än någonsin. Cherrie som under senaste åren både turnerat runtom i världen och erhållit flertalet nomineringar och priser från både Grammis och P3 Guld har onekligen nått stjärnstatus i både Sverige och världen. Cherrie är senast aktuell med singeln ”OG”. 2018 släppte hon ”Kungsliften” ihop med Fricky. Samma år kom hennes andra album ”Araweelo” som gett henne två Grammisnomineringar för Årets Artist och Årets Pop.

Mares har med energifylld och lätt euforisk indiepop tagit den svenska musikscenen med storm. Debutsingeln ”Allt du gör och att du finns” sålde platina och spred sig som en löpeld runt om i landet med sina närmare 10 miljoner streams. 2018 slog Mares igenom med dunder och brak och nominerades för ”Årets Genombrott” på Rockbjörnen och efter ett trettiotal stopp på sommarturnén drog sig bandet tillbaks till studion för att jobba på debutplattan.

Året har startat i en rasande fart för stjärnskottet Imenella. Prisad som Årets Nykomling på årets Grammisgala och med ett stort gäng succésinglar i bagaget, åker nu Imenella på turné i sommar. Imenella slog igenom förra året med låtarna "Moves" och "Chagga" och strax innan jul släpptes tredje singeln "Fråga om mig" som har över 1,3 miljoner streams på Spotify.

Mer om Linköpings Stadsfest
Linköpings Stadsfest är Linköpings största återkommande evenemang som årligen drar runt 300 000 besökare och arrangeras i år 21-25 augusti.

Under veckan fylls Linköping av olika aktiviteter för barn, ungdomar och vuxna. Det bjuds på uppvisningar, matmarknad, musik, kultur, sport, prova-på-aktiviteter och mycket, mycket mer.

Mer information om Linköpings Stadsfest 2019 presenteras kontinuerligt på linkopingsstadsfest.se.

För mer info kontakta
Claes Lauritsen, projektledare Linköpings Stadsfest, 013-190 00 14, claes.lauritsen@visitlinkoping.se