Melodifestivalen 2011 till Linköping!

Arenabolaget i Linköping är stolta över att presentera ännu en Melodifestival i Linköping. Under morgonen blev det offentligt att Linköping blir en av städerna som kommer att arrangera en deltävling i 2011 års Melodifestival. Lördagen den 19 februari kommer den tredje av deltävlingarna i årets festivalturné att äga rum på Cloetta Center i Linköping och sändas live på SVT. Tre föreställningar kommer att framföras under fredagen den 18 och lördagen den 19 februari, två genrep samt en liveföreställning.

Arenabolaget i Linköping har sedan 2005 arrangerat tre deltävlingar i Melodifestivalen, vilket är ett track reccord att vara stolt över. SVT i samarbete med Live Nation och Blixten & Co har med andra ord goda erfarenheter av att förlägga stora publikdragare i staden på slätten.

– Linköping har mycket bra förutsättningar för stora evenemang och vi vet att arenan och produktionen runtomkring fungerar optimalt, säger Anders Leijon, på Live Nation, som på uppdrag av SVT ansvarar för avtal med de kommuner som arrangerar deltävlingar i 2011 års festival.

På Arenabolaget har arbetet med att få Melodifestivalen återigen mer eller mindre pågått sedan evenemanget lämnade stan i februari 2008. Då besöktes genrepen och liveföreställningen av inte mindre än 14 200 entusiastiska Melodifestivalfans.

– Att få Melodifestivalen till Linköping och Cloetta Center igen med allt vad det innebär är riktigt roligt, säger Anders Thorén, Evenemangschef på Arenabolaget. – Festivalen innebär att många Linköpingsaktörer har något stort att gemensamt jobba för och se fram emot. Det genererar både festligheter för kommuninvånarna och hitresta samt bidrar till bra samarbeten mellan kommun och näringsliv i Linköping, säger Thorén.

Rent ekonomiskt är inte Melodifestivalen en tillställning som Arenabolaget eller kommunen i sig tjänar pengar på. Däremot generar festivalen ökade intäkter till andra aktörer i näringslivet såsom restauratörer, handel och hotell. 2008 var 43 % av besökarna hitresta från andra kommuner än Linköpings, d v s turister. Det turistekonomiska inflödet mättes till 5 miljoner kronor under två dagar. Dessutom blev Linköping staden på tapeten under festivalveckan, vilket gav upphov till stort medialt utrymme. Drygt 500 artiklar på olika tidningswebbplatser rapporterade om Linköping.

Idag, tisdagen den 14 september, meddelas de städer som kommer ha deltävlingar i 2011 års Melodifestival. Senare under hösten kommer medverkande artister att avslöjas och därefter vilka artister som kommer att uppträda i respektive stad. Håll ögonen öppna och boka in den 18 och 19 februari i Linköping. Datum för biljettsläpp är i dagsläget inte fastställt men kommer att säljas via www.ticnet.se eller i Arenabolagets biljettkassa 013-190 00 00, Konsistoriegatan 7, Linköping.

Se även SVT:s Melodifestivalsida

Kontakt Arenabolaget:

Anders Thorén, Evenemangschef, Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 11, anders.thorén@arenabolaget.se
Anna Runesson, Marknadschef, Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 42, anna.runesson@arenabolaget.se