Styrelsen i Lars Winnerbäcks stiftelse. Nytt för i år är att Mattias Ahlén ersätter Jan Gradvall. Foto: Anton H Le Clercq

Winnerbäcks kulturpris delas ut för tredje gången

Sedan 2016 delar Lars Winnerbäcks stiftelse ut Nyponet, till en eller flera eldsjälar som främjat kulturlivet i Linköping. Årets ceremoni genomförs 20 april i Linköping Konsert & Kongress.

Den 20 april kl 18.00 är det dags för den tredje stipendieutdelningen och denna gång blir ceremonin större och flyttar in i Garden i Linköping Konsert & Kongress. Då avslöjas vem som får ta emot 2018 års stipendium på 100 000 kronor samt en statyett tillverkad av en hantverkare verksam i Östergötland. Årets prisutdelning bjuder dessutom på livemusik av Lars Winnerbäck. Konferencier för Nyponet 2018 är Henrik Johnsson. Eventet är gratis och öppet för alla.

För att ytterligare sätta ljuset på kulturlivet i Linköping arrangerar stiftelsen tidigare under dagen ett panelsamtal om kulturklimatet i Linköping, även det öppet för allmänheten. Mer info om detta skickas ut senare.

-Utdelningen av Nyponpriset har blivit en efterlängtad tradition och å stadens vägnar är vi väldigt stolta över att ha ett pris som så tydligt belönar de modiga eldsjälarna i kulturlivet. Extra fint och roligt är det att stadens stolthet, tillika Linköpings största artist genom tiderna, Lasse Winnerbäck, har instiftat priset. Nyponpriset berikar verkligen Linköping som kulturstad, säger Anders Thorén, eventproduktionschef på Visit Linköping & Co.

Ny styrelsemedlem för Lars Winnerbäcks stiftelse är Mattias Ahlén, filmutvecklare på Film i Öst och frilansande kulturjournalist. Han ersätter tidigare styrelsemedlemmen Jan Gradvall.

Nyponet har också fått en hemsida: nyponpriset.se. Där finns information om tidigare års stipendiater och hantverkare.

Anders Thorén, eventproduktionschef, Visit Linköping & Co
anders.thoren@visitlinkoping.se,  0708-115081