Min praktik på Visit Luleå

När jag skulle göra praktik så var Visit Luleå ett av de företag i Luleå som jag kontaktade.  Jag visste egentligen inte så mycket om vad de gjorde.  Den känslan jag fick var att de jobbade med hemsidan och med att uppdatera den om vad som händer i Luleå och att den riktade sig till turister. Jag visste inte hur mycket de hade ett finger med i spelet i en stor del av de aktiviteter och happenings som sker i Luleå.

När Marlene, handelsutvecklare, ringde upp mig och sa att de var intresserade av att ha mig som praktikant hos dem så blev jag riktigt glad. Hon berättade om de projekt de hade på gång, vad Visit Luleå gör, vad de kunde erbjuda mig och hon gjorde det med en energi som lockade mig. Det kändes rätt på en gång.

Hur har min syn på Visit Luleå förändrats?

Första dagen så var Jenny, VD, den första jag träffade. Hon gav mig en genomgång av verksamheten och jag insåg rätt snabbt att det arbetet de gör är större än vad jag trodde. Det som även överraskade mig var att Visit Luleå ägs till 51 % av medlemmar och 49 % av Luleå kommun. Härligt med en kommun som vill satsa på och jobbar aktivt med att stärka destinationen Luleå som resmål när det kommer till semester, shopping, konferens och evenemang.

De som arbetar på Visit Luleå har fullspäckade scheman där de nätverkar, träffar olika instanser och företag för att planera och diskutera vad man kan göra för att lyfta fram Luleå. Händer det något i Luleå så har Visit Luleå ett finger med i spelet på något sätt. Har de inte hjälpt till med att marknadsföra händelsen så har de varit med och planerat den på något sätt. Visit Luleå jobbar hårt med att lyfta fram sina medlemmar och är aldrig främmande för förslag. Jag önskar att alla fick en dag på Visit Luleå så att de fick uppleva det jag upplevt.

Jag går en ettårig utbildning i Administration och syftet med min praktik är bland annat att få insyn i företagets administrativa rutiner och få kunskap om olika programvaror som används idag. Min praktik på Visit Luleå har gett mig så mycket mer.

Tack Jenny, Marlene, Camilla, Erika, Åsa, Linda och Martin för er tid!