​Sunset Relay: Stafetten med ett budskap och 35 sportspersonligheter som jagar midnattssolen

Evenemanget är en nykomling i multisportvärlden, den första årgången av Sunset Relay körs 21 till 25 juni i Swedish Lapland. Banan för stafetten gör en lång loop, Luleå-Hemavan-Abisko-Luleå och sträcker sig över 130 mil. Start och målgång sker i Luleå, Södra hamnplan. Ett drygt 30-tal personer deltar i stafetten som beräknas ta närmare 96 timmar. Som stafettpinne används ett samiskt specialdesignat tennbroderat armband.

Höjdpunkten av stafetten blir Kungsleden från söder till norr, denna mytomspunna led som går genom en av landets mest vilda trakter.

Viktigt budskap bakom

Sunset Relay har även ett budskap och mål att verka för ökad kunskap om farorna med solen och stöder därför European Cancer Leagues – ECLs forskning om solens skadliga effekter på huden. Eventet sponsras ekonomiskt av internationella varumärket Garnier/Ambre Solaire, tillverkare av solskyddsmedel.

Strategiskt läge för start och mål

-- Luleå ligger strategiskt bra till för att ordna den här typen av event, nära till flygplats, en lagom stor stad vid havet med vackra vyer. Luleå är dessutom porten till Swedish Laplands vackra natur och vildmark. Att det varit enkelt att lösa våra önskemål, att snabbt få tillstånd och praktisk hjälp av exempelvis Luleå Kommun och Visit Luleå har varit en stor fördel för oss och gjort allt väldigt smidigt och tidseffektivt, konstaterar Cyril Dethyre grundare och vd för eventbolaget Les Bonnes Etoiles.

Idégivare till upplägget av stafetten är Julie Gillot på Les Bonnes Etoiles som utgått från midnattssolen som ett tema för loppet. Att Kungsleden sträcker sig genom Swedish Lapland är också en av anledningarna att man valde att lägga loppet i Sverige. Att Luleå där start- och målgång sker, har vunnit solligan två gånger var mer en slump och inget man kände till innan.

-- Visit Luleå ska fungera som en kontaktyta in till lokala myndigheter och förvaltningar och underlätta för eventarrangörer att på smidigaste sätt genomföra sina evenemang. Det ingår i vårt värdskap och då kan vi locka fler evenemang till Luleå. Vi är imponerande av det proffsiga teamet kring detta event som i stor utsträckning använder sig av foto och livesänd video via sociala mediakanaler. Vi hälsar dem gärna välkommen tillbaka till Luleå nästa år, säger Marlene Bolstad, evenemangssamordnare på Visit Luleå.

Deltagare i loppet

Inspirerade av både den fysiska utmaningen och budskapet, kommer många välkända sportpersonligheter från flera olika länder att delta i Sunset Relay bl a:

• Jérôme Fernandez (FRA) handbollsspelare i franska landslaget, med massor av pallplatser (OS, VM och EM),
  • Georg Kreiter (DE) världsmästare i störtlopp Alpin skidåkning – sittande,
  • Youri Zoon (NL) världsmästare i kite surfing

…kommer att vara med i cykel sektioner och på multisport.

På Kungsleden kommer vi att se ett flertal namnkunniga löpare:

• Sylvain Court (FRA), nybliven världsmästare i trail på IAU VM i Annecy
  • Elisabet Barnes (SWE), vinnare av årets upplaga av Marathon des Sables,
  • Jonathan Wyatt (NZL) en välkänd löpare i så väl av trail och bergsmaratons, en lång karriär och ett oändligt antal pallplatser.

Den allra sista etappen på stafetten genomförs av Per Savilathi-Nagander en av Luleå Hockeys spelare. Även Per springer med samma budskap. Stafetten har nämligen ingen vinnare utan budskapet i sig är det viktiga.

Tillsammans med andra atleter och personligheter, kommer de alla att delta i stafetten samtidigt som de kommer att berätta om sina upplevelser av Sunset Relay. Detta sker även via de olika sociala media de personligen använder med hjälp av hashtaggen: #sunsetrelay.

Följ Sunset Relay live på www.sunsetrelay.com, Twitter och Instagram @SunsetRelay.

Start för stafetten sker i Luleå på Södra Hamnplan, natten mellan 20-21 juni, kl 00.58 (då solen går upp) och målgång beräknas bli strax före midnatt 24-35 juni på samma plats innan solen går upp igen.

För mer information och högupplöst bild och videomaterial kontakta pressansvarig:

Lotta Richter, 072-204 18 56, lotta@lesbonnesetoiles.com

Fakta & siffror Sunset Relay:

• 21 - 25 juni
  • Sträckning: Luleå - Hemavan – Abisko - Luleå
  • Stafetten är uppdelad i 35 sträckor
  • Totallängd: 130 mil
  • Maxtid: 96 timmar
  • Stafett i midnattssolen, en världspremiär!
  • En fysisk och solidarisk utmaning
  • sunsetrelay.com
  • Twitter : #SunsetRelay
  • Instagram : @SunsetRelay
  • « Together against sun dangers »

Bildtext:
Fr v Cyril Dethyre, grundare och vd av franska eventbolaget Les Bonnes Etoiles, Marlene Bolstad, evenemangssamordnare Visit Luleå och Julie Gillot, idégivare till stafetten Sunset Relay, Les Bonnes Etoiles.