Viltbutiken Biergo skapar smakupplevelse som ska locka internationella besökare.

För ett år sedan öppnade Susanne Johnsson och Catarina Gunillasson sin viltbutik Biergo på Nygatan i Luleå. Just nu (2-5 november), marknadsförs deras helt nya upplevelseprodukt ”The year of the reindeer” på en av världens ledande resemässor - World Travel Market i London.

Det rör sig om en smakupplevelse där deltagaren genom storytelling får följa renskötarens år; från kalvarnas födelse i maj och kalvmärkningen i juni till förflyttningen mellan betesmarker, samtidigt som det bjuds på en avsmakningsmeny med både traditionella och nya smakkombinationer.

Biergo beskriver sig som ett genuint vilt företag. Många av de produkter som finns i butiken går inte att få tag på någon annanstans. Genom sin unika ägarsammansättning kan de kontrollera hela leveranskedjan - från skog till butik.

- Vi startade Biergo för att vi ville göra ren- och viltkött från norra Sverige tillgängligt på marknaden. Med vår nya produkt vill vi göra det möjligt för privatpersoner och företagsgrupper att höra historien om var köttet kommer ifrån och lära sig om renens betydelse för ursprungsbefolkningen, säger Susanne Johnsson

Det här är en av de första Luleåbaserade upplevelseprodukterna som har arbetats fram tillsammans med Visit Luleå inom ramarna för Destination Capacity Building in Swedish Lapland - ett regiongemensamt projekt vars syfte är att stärka besöksnäringen i regionen och utveckla nya besöksanledningar.

-Det finns ett stort intresse för den samiska kulturen, livsstilen och råvarorna på internationella marknader. När det kommer till mat så söker turister många gånger mer än bara en måltid, de vill också ha historier och upplevelser så jag hoppas på stort intresse för Biergos nya produkt säger Karin Åberg, affärsutvecklare på Visit Luleå.

Redan innan ”The year of the reindeer” var färdigutvecklad ville en nederländsk turoperatör sälja smakupplevelsen och under Luleås kulturweekend den 24 oktober fick deltagarna ta del av den.