Visit Luleå välkomnar direktflyg mellan Tromsø –Luleå–Oulo

Den 12 januari startar Arctic Airlink. Flyglinjen som knyter ihop Nordnorge, norra Finland och norra Sverige. De tre universitetsstäderna Oulu, Luleå och Tromsø får direkt kontakt med varandra.

Det är inte bara näringslivet som har nytta av den nya flyglinjen utan även besöksnäringen. Med den nya flyglinjen kan besökare till Luleå från regionerna Tromsø och Oulo lämna bil och husvagn eller husbilen hemma och istället ta flyget till och från Luleå och istället bo bekvämt på hotell.

- Kort restid med flyg öppnar upp för ett nytt typ av resande till exempelvis över en weekend vilket gynnar hotell, restauranger och butiker i handels- och evenemangsstaden Luleå. För mer långväga resenärer öppnar det även möjligheten att kombinera dessa orter med varandra. Även näringslivets affärsresenärer bor, äter och shoppar när de besöker staden så det gynnar definitivt våra medlemsföretag att denna flyglinje startar, säger Camilla Bondareva tf VD för Visit Luleå.

- Potentialen för turismens utveckling är stor i hela Nordkalotten och våra internationella gäster efterfrågar flygförbindelser i öst-västlig riktning mellan våra grannländer här i norr, säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.

Att det finns ett behov i flera näringar, myndigheter och organisationer samt hos privatresenären säkerställer en långsiktig satsning mot en varaktig flyglinje.

- Vi välkomnar denna nya flyglinje som kommer att knyta ihop de tre nordiska länderna. Regionen har en fortsatt stark tillväxt i näringslivet och framförallt besöksnäringen. Väl fungerande kommunikationer är en förutsättning för fortsatt positiv utveckling, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef Luleå Airport/Swedavia.

Arctic Airlink kommer att ha trafik fem dagar i veckan. Tidtabellen är anpassad till möjliga anslutningsflyg från Arlanda, Umeå samt Pajala och för vidare anslutning i Tromsø till Oslo, Hammerfest, Kirkenes, Bodö, Svalbard, Murmansk och Arkhangelsk. Från Oulu finns det anslutning till Helsingfors. Flygplanstypen som kommer att användas är en Saab 340 med plats för 33 passagerare.

Det är Nextjet som kommer att operera trafiken för Arctic Airlink. Nextjet är ett av Sveriges största regionalflygbolag som med sina 330 medarbetare idag betjänar 21 destinationer i Norden. Bolaget grundades 2003 och har sedan dess växt till det bolag som idag trafikerar flest inrikesdestinationer i Sverige.

Biljettförsäljningen har öppnats idag och biljetterna kan bokas på www.arcticairlink.se och via din lokala resebyrå.

För mer information, kontakta:

Camilla Bondareva, camilla@visitlulea.se eller 070-288 24 90

Nina Rismalm, Arctic Airlink, nina@north.cci.se eller 070-256 8284