I juli 2018 rankar Google ner långsamma mobilsiter

Google har i flera år poängterat hur viktigt det är att siter laddar snabbt, särskilt för mobilanvändare. Det har också vid flera tillfällen sagt att det kommer att påverka rankingen men inte när det kommer att läggas till som en rankningsfaktor, förrän nu. Från och med juli i år kommer laddningstiden att påverka rankingen i Googles index. Det tillsammans med Googles mobile first -approach gör förmodligen den mobila webben till det viktigaste området att fokusera på i år. Något som vi på Visits gjort under det senaste året i och med vår fokusering på AMP.

Hur skall du då göra för att förbättra laddningstiden?
Börja med att testa hastigheten på: https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb
Du kommer att få ett resultat som ger viss vägledning. Om det tar mer än 6 sekunder att ladda siten så kommer ditt betyg att bli “poor”, då bör du definitivt se över din laddningstid. Det finns flera verktyg för att utvärdera laddningstiden och de ger lite olika resultat, vi föredrar att använda Googles verktyg eftersom det är Googles åsikt vi i detta fall är intresserade av. Laddningstiden påverkas bland annat av, serverns prestanda, systemet som siten körs på och storleken på bilder.

Serverns prestanda och systemet som siten körs på kan vara lite mer komplicerade att åtgärda och det är troligen bäst att diskutera saken med leverantören av respektive tjänst. Storleken på bilder är något du själv kan åtgärda. En bild bör inte vara mer än 50-100 kb. Tänk ”less is more”, ju mindre respektive objekt är ju snabbare kommer sidan det ligger på att ladda.

AMP är en teknologi got som Google oavsett testresultat kommer att rekommendera. när en AMP-sida validerar så cachas den av Google och laddningstiden blir minimal. Visits har byggt ett system som gör att vi inom en vecka kan skapa AMP-versioner av dina befintliga mobilsidor.

• Elektroniska affärer, kommunikation