Stockholm ansöker om Fotbolls-EM 2020

Stockholms stad kommer tillsammans med Solna stad att ansöka om att delarrangera fotbolls-EM 2020. Som en del i UEFA:s firande av turneringens 60-årsjubileum kommer turneringen spelats i tretton olika storstäder i Europa. Stockholms stad kommer att stå som arrangörsstad med Solna stad som samarbetspartner. Eftersom UEFA kräver att spelarenorna tar minst 50 000 åskådare kommer matcherna att spelas på Friends arena i Solna.

– Fotbolls-EM är ett mycket stort evenemang som små länder som Sverige inte skulle klara av att arrangera på egen hand. I och med UEFA:s nya upplägg där mästerskapet delas upp mellan olika länder kan även Sverige och Stockholm vara med som arrangör. Det är en möjlighet som Stockholm ska ta till vara, säger Sten Nordin (M), finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande.

Stockholm Visitors Board uppskattar  att bara de utländska besökarna skulle generera 600 miljoner kronor i intäkter och skapa 600 nya årsarbetstillfällen.