Stockholms och Göteborgskampanj vann tyskt kommunikationspris

Stockholms kampanjsatsning gostockholmgoeteborg.de vann pris i tävlingen Deutscher Preis für Onlinekommunikation för sin innovation, kreativitet och strategi. Kampanjen är ett samarbetsprojekt mellan Stockholm Visitors Board, Göteborg & co, Swedavia, Airberlin, researrangören Opodo samt Visit Sweden.

Priset, som är ett av Tysklands mest prestigefulla, premierar kommunikation utifrån kriterierna innovation, kreativitet, strategi och integration av marknadskanaler. Även budskap, resultat och effekt bedöms. Stockholm och Göteborg-kampanjen vann i kategorin ”Kampanjer från institutioner” i konkurrens med bland andra ett av Tysklands justitieministerier. Andra vinnare i sina kategorier var Mercedes Benz, Deutsche Bahn, Beiersdorf och Coca Cola.

Den vinnande kampanjen lanserades under förra året för  att öka resandet från Berlinområdet till Göteborg och Stockholm. Kampanjen riktade sig mot unga resenärer. För att skapa uppmärksamhet för städerna vände sig VisitSweden till bloggare och andra trendsättare.

Under sommaren 2012 reste 16 utvalda rese- och livsstilsbloggare till Göteborg och Stockholm för att upptäcka städerna på ett annorlunda sätt. Efter resan har de publicerat sammanlagt 62 artiklar om Sverige, vilket har nått över 10 miljoner människor. Projektets egen tumblr-blogg, gostockholmgoeteborg.de, fylldes med över 360 inlägg och har över 1 500 ständiga följare. Även traditionella medier använde materialet från Sverige, bland annat nyhetsmagasinet Zeit Online, som når 32 miljoner besökare varje månad.

Parallellt med de imagebyggande aktiviteterna kommunicerade samtidigt airberlin reseerbjudanden till sina kunder och reseportalen opodo.de marknadsförde paketresor till Stockholm och Göteborg.