Vasastan: nytt turistdistrikt för mat och shopping

De som söker efter mindre antikbutiker, mindre independentbutiker eller vill äta och dricka i tillsammans med lokalbefolkningen bör bege sig till Vasastan. Det här området passar också för de som vill besöka gallerier med konst. En liten pärla.

Starta vid Rörstrandgatan och promenera via Odengatan till Roslagsgatan. Det finns tre stråk:

• Rörstrandsgatan area
    Längs Rörstrandsggatan med sidogator hittar du mindre butiker, restauranger, barer och kafeer.
  • Odengatan - Odenplan
    Starta turen på St Eriksplan och vidare längs Odengatan till Odenplan för second hand butiker och kuriosabutiker med inredning. Missa för all del inte heller sidogator som Norrtullsgatan och Upplandsgatan, eller nya Sven-Harrys konsthall i Vasaparken. Ritorno Cafe på Odengatan är ett charmigt lokalt fik på vägen.
  • Odenplan - Roslagsgatan
    Den här delen av Odengatan, inklusive sidogatorna, är fylld med små butiker, kaféer och restauranger. Promenera förbi Asplunds berömda Stadsbibliotek hela vägen till Roslagsgatan med sidogator. Roslagsgatan är känt för sina kuriosabutiker och restauranger.

Vasastan: First Friday Hopping

För den som är intresserad av samtida konst finns det så mycket mer än Moderna Museet att upptäcka i stan. Första fredagen varje månad går två gratis kulturbussar runt till lokala gallerier och kulturföretag i området runt Vasastan mellan klockan 16-20. Bussarna avgår kl från Ebbas Värld, tomtebogatan 17 samt Linnegalleriet, Roslagsgatan 32. 1 februari, 1 mars, 5 april. Är du nyfiken på mer konst så finns fyra privata konsthallar; Bonniers konsthall, Magasin 3, Färgfabriken samt Sven-Harrys. Sven- Gallerier för nutida konst finns över hela staden, men de flesta finns i Vasastansdistriktet.