Wikimania i Stockholm 14-18 augusti

Stockholm blir första stad i Skandinavien att hålla den internationella kongressen Wikimania. Tema för året är “Starkare tillsammans: Wikimedia, fri kunskap och de globala målen” och kring detta samlas cirka 1 000 deltagare från över 80 länder för hackathons, seminarier, workshops och föreläsningar.

Bland gästerna finns bland andra Katherine Maher, verksamhetschef för Wikimedia Foundation och Jimmy Wales, grundare av Wikipedia.

-Vi är stolta över att Stockholm och Wikimedia Sverige fått möjlighet att arrangera konferensen i konkurrens med flera andra städer över hela världen. Det finns ett stort antal mycket engagerade svenskar som bidrar till kunskapsspridning genom bland annat Wikipedia och Stockholm har hög teknisk infrastruktur och god tillgänglighetsanpassning, säger John Andersson, verksamhetschef Wikimedia Sverige. Årets fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling, mål som går hand i hand med Wikimedias vision om att skapa en värld med fri kunskap för alla, känns helt rätt för en stad som Stockholm.

Wikimania anordnas för 15 året i rad och lockar bland annat skribenter, utvecklare, fotografer och forskare som delar kunskap, rapporter och forskningsresultat samtidigt som nya nätverk skapas mellan Wikivolontärer från hela världen.

-Stockholm upplevs som en kreativ och öppen stad. Det passar en organisation som till största del består av volontärer som brinner för att sprida kunskap. För Visit Stockholm blir ett möte som Wikimania ett bevis på att vi verkligen lyckas locka olika typer av evenemang, kongresser och besökare från hela världen, säger Karin Mäntymäki, chef Försäljning och bearbetning Visit Stockholm. Allt från nischade kongresser och möten till Lollapalooza och internationella idrottstävlingar – det känns bra!

Wikimedia Sverige är en lokal, juridiskt obunden stödförening till Wikimedia Foundation som driver några av världens största fria kunskapskällor inklusive Wikipedia och Wikimedia Commons. Liknande lokala stödföreningar finns i över 40 länder.

• kongress

Karin Mäntymäki