15% fler utländska gästnätter för Stockholm i april

Under april månad ökade antalet internationella gästnätter med +15%. Attacken på Drottninggatan som skedde i början av månaden har alltså ännu inte visat någon nedgång för de internationella besöken i Stockholm. Antalet inhemska övernattningar minskade däremot med -7% och det ger en oförändrad utveckling jämfört med samma månad året innan. Stockholm har under året fram till och med april haft en ökning av internationella gäster med +8%.

De europeiska länderna utanför Norden hade en utveckling på +22%. Besökare från flera länder i Europa har ökat kraftigt under april. Till dessa hör Spanien, Italien, Tyskland, Nederländerna och Schweiz. Även den positiva trenden av antalet besökare från USA fortsätter, övernattningarna under april ökade med +31% och hittills under året med +28%.

För kinesiska besökare har antalet gästnätter stigit kraftigt varje månad under 2017.

-Vi ser nu att Stockholm står starkt som attraktivt internationellt resmål, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm. Stockholm är en öppen stad och det står vi starka i. Alla är välkomna hit.

Jämförelsen mellan 2016 och 2017 kompliceras på grund av att påskhelgen inföll 2017 under april, och 2016 under mars. Sammantaget båda månaderna noterar blev resultatet en uppgång totalt sett på +5%, +9% för utländska besökare och +4% för svenska gäster.

Läs mer i rapporten här.

• besöksnäring
  • evenemang
  • evenemangsturism
  • gästnätter
  • resmål
  • stockholm
  • undersökning

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.