888 000 museibesök med Stockholmskortet

Turisterna i Stockholm har gjort rekordmånga besök på stadens museer och attraktioner samt båtsightseeingturer under förra året. Under 2009 året gjordes 888 000 besök på museer och attraktioner i med turistkortet Stockholmskortet. Det är 130 000 fler besök än under rekordåret 2008 och ett ”all time high”!

- Förra året var ett riktigt turistår. Trots den rådande konjunkturen i världen hade Stockholm rekordmånga gästnätter på hotellen och rekordmånga besök med Stockholmskortet. Hela tanken med Stockholmskortet är att den ska stimulera till fler turistbesök på stadens museer, attraktioner och kulturinstitutioner, så vi är väldigt nöjda, förklarar Peter Lindqvist, VD Stockholm Visitors Board.

Stockholmskortet ger fri entré till 80 museer och attraktioner samt fria resor med SL samt sightseeing och bonuserbjudanden. I 2010 års Stockholmskort ingår flera stora nyheter. Bland annat två nya attraktioner, en satsning för de ryska besökarna, guidade turer och klimatneutral cykelsightseeing.

-  Som Europas miljöhuvudstad i år vill vi också slå ett extra slag för miljön genom att erbjuda cykelsightseeing sommartid med Stockholm Adventures, säger Sabine Dubreuil, projektledare för Stockholmskortet på Stockholm Visitors Board.

Stockholmskortets nyheter i korthet.

□       Fri entré till den nya SkyView attraktionen på Ericsson Globe, som öppnar i februari
□       Fri entré till Fotografiska som öppnar i maj i Stora Tullhuset.
□       Fri visning av Skogskyrkogården, Kungliga Operan och Filmstaden Solna,
□       Fri cykelsightseeing med Stockholm Adventures sommartid.
□       Fri båtsightseeing sommartid med Hop-On Hop-off som trafikerar Nybroplan, Djurgården och Slussen.
□       Gratis Millenniumkarta för de som besöker Stockholms Stadsmuseum. Kartan visar de viktigaste platserna för att vandra i Lisbeth Salander och Mikael Blomkvists fotspår.
□       För att möta den stigande skaran av ryska besökare finns en kortare version av Stockholmsguiden där Stockholmskortet presenteras på ryska. Dessutom erbjuds innehavarna ett specialpris på en tre timmars bussightseeing med ryskspråkig guide tillsammans med NJ Travel.

• stockholm - the capital of scandinavia
  • 2009
  • resmål
  • stockholmskortet