Ännu en lyckad kryssningssäsong

415 000 internationella kryssningspassagerare har i år besökt Stockholm. Cirka en halv miljard kronor har dessa turister spenderat i Stockholm under säsongen.

– Internationella kryssningsresenärer är en allt viktigare inkomstkälla för Stockholm och näringslivet i staden. I år har 415 000 passagerare i snitt spenderat vardera 1200 kronor. Sammanlagt bringar de alltså in cirka en halv miljard till Stockholm och turistnäringen under 2010, säger Ulla Hamilton, styrelseordförande Stockholms Hamnar samt Miljö- och trafikborgarråd (M).

– Östersjön är populär och en av de starkast växande kryssningsmarknaderna i världen säger Nicole Torbiörnsson, projektledare för Stockholm Cruise Network på Stockholm Visitors Board. Särskilt viktiga för besöksnäringen är så kallade turnaroundpassagerare, de som antingen inleder eller avslutar sin kryssning i Stockholm och då även genererar övernattningar i staden.

261 internationella kryssningsfartyg har gästat Stockholm i år och bokningarna för nästa år ser än mer lovande ut. I takt med att kraven på fartygsstandarden höjs fasas många äldre fartyg ut och det blir fler nya, större, säkrare och mer miljövänliga kryssningsfartyg.

Årets kryssningssäsong kännetecknas bland annat av att 12 för Stockholm helt nya fartyg gästade huvudstaden. Däribland märktes Disney Cruises Magic och Celebrity Eclipse, längsta fartyg (317 m) någonsin i Stockholm.

Sista kryssningsfartyget för säsongen, Marco Polo kommer till Stadsgårdskajen fredagen den 17/9 kl 9.45 och lämnar kl 15.30 för att fortsätta till Holtenau i Tyskland. Samma dag kommer Norwegian Sun till Nynäshamn för sista gången denna sommar. Hon anlöper kl 06.30 och avgår kl 18.00 till Dover.

• kryssningsresor
  • stockholm