ASICS Stockholm Marathon genererade 212 miljoner kronor till Stockholmsregionen

Sista helgen i maj var en evenemangstät helg för Stockholm med evenemang som ASICS Stockholm Marathon, hårdrocksfestivalen Sthlm Fields, samt konserter med Miley Cyrus och Aerosmith. Bara Stockholm Marathon den 31 maj genererade 212 miljoner kronor, vilket motsvarar drygt 150 arbetstillfällen på helårsbasis, visar en färsk turistekonomisk kalkyl.

–  Analysen visar vilken enorm spinn-off som ett enda evenemang ger regionen. Och att årligen återkommande evenemang som Marathon en stark drivkraft på resande. Så många som åtta av tio deltagare på ASICS Stockholm Marathon var tillresta och en tredjedel från utlandet  – det bidrar till både utveckling och arbetstillfällen i regionen, säger Ulla Hamilton (M), företagarborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Stockholm Business Region.

Att 90 procent av löparna angav maratonloppet som huvudanledning är kanske inte så oväntat. Men även bland åskådarna är tävlingen en reseanledning. 63 procent av åskådarna angav tävlingen som huvudanledning för sin resa till Stockholm. Trots ihållande regn och fullbelagda hotell under helgen är besökarna mycket nöjda med Stockholm som evenemangsstad.

- Undersökningen visar att både besökare och stockholmare uppfattar Stockholm som en evenemangsstad i världsklass. Den totala upplevelsen av Stockholmsregionen som evenemangsdestination får 4,6 i helhetsbetyg på en 5-gradig skala, vilket är väldigt högt, säger Ulla Hamilton (M), borgarråd och ordförande för Stockholm Business Region.

Mer om undersökningen:

• Undersökningen genomfördes i samband med ASICS Stockholm Marathon den 31 maj 2014, med intervjuer från både deltagare och evenemangsbesökare
  • 21 942 löpare från 93 olika länder var anmälda, 16 736 startade och 16 075 kom i mål. Antalet åskådare runt banan har uppskattats till 300 000.
  • Totalt genomfördes 520 intervjuer, varav 246 var deltagare och 274 åskådare.
  • Andelen tillresta deltagare var 77 procent. Antalet utländska deltagare var så många som 34 procent. 90 procent av deltagarna kom till Stockholm med maratonloppet som huvudanledning.
  • 31 procent av åskådarna var turister. Av dem angav 63 procent marathonloppet som reseanledningen.
  • 58 procent av de tillresta deltagarna och 42 procent av de tillresta åskådarna bodde på hotell.-       Utöver evenemanget passade de flesta deltagarna på att gå på restaurang (75 %), göra sightseeing (58%) och shoppa (36%).
  • Varje deltagare spenderade 3402 kronor under besöket och åskådarna 2965 kronor.
  • Sthlm Fields, som genomfördes samma helg den 30 maj på Gärdet, lockade 51 863 besökare som enligt en turismekonomisk undersökning spenderade 3655 kronor under besöket.
För ytterligare information kontakta:
Moderaterna i Stockholms stad - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222

• evenemang
  • asics stockholm marathon