Fler internationella besökare sommaren 2016 i Stockholm

Sommaren 2016 gav en ökning på + 2% för internationella gästnätter i Stockholm, i antal är det över 40 000 gäster. De utländska besökarna fortsätter att öka samtidigt som svenska besökare minskar. Totalt sett ger det en ökning om +1%.

Sommaren 2015 hade Stockholm en mycket stor internationell tillväxttakt på +13% procent. Nu visar siffrorna för denna sommar att tillväxten står stadigt även efter förra årets stora ökning. Att 2016 var en mycket bra sommar visar sig även i besökssiffror för Arlanda, Gröna Lund och Vasamuseet som alla har haft rekord.

- Stockholm står starkt, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad. Det är tydligt när vi nu toppar förra sommarens fantastiska besöksnäringssiffror.

- Jag är mycket glad över att vi har en positiv och hållbar utveckling av besöksnäringen i Stockholm, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm.

För de europeiska länderna exklusive Norden ökade antalet gästnätter med +4 %, flest övernattningar stod Tyskland och Storbritannien för, en ökning med +3% respektive +19%. Antalet gästnätter ökade även för icke-europeiska länder, +13 %. USA stod för flest gästnätter och ökade med 4 % jämfört med sommaren 2015.

Med sommaren 2016 avses juni till och med augusti. Läs mer i rapporten här.

För mer information, kontakta:

Karin Wanngård: kontakta Tomas Gustavsson, pressekreterare, tel +46-76-1229199

• djurgården
  • museum
  • musik
  • undersökning

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.