Fler kinesiska besökare till Stockholm

De kinesiska besökarna fortsätter att öka i Stockholm, det visar besöksstatistiken för september månad. Kina är en av de största marknaderna för besöksnäringen och +23% visar siffrorna för denna månad. Generellt sett går antalet internationella besökare ner med -2%, men totalen för Stockholm visar +2% då de nationella besökarna ökar.

Under september månad registrerades över 1,2 miljoner gästnätter på kommersiella boendeanläggningar i Stockholms län. De största marknaderna i Stockholm denna månad är Tyskland, UK, USA, Norge, Finland och Kina.

- En totalsumma på +2% för Stockholm i september är mycket bra, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholms stad.

- Vi bearbetar den kinesiska marknaden och jag är inte förvånad över den positiva trenden. Det är bra siffror för Stockholm i september, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm. Förra året hade vi stora kongresser som lockade delegater till nästan 100 000 internationella gästnätter, därför var det extra bra siffror då.

De nordiska gästnätterna minskade med -13% under månaden. Antalet gästnätter ökade för icke-europeiska länder med 2 %. USA stod för flest gästnätter vilka ökade med 11 % jämfört med september 2015.

Läs hela rapporten här.

För mer information, kontakta:

Karin Wanngård: kontakta Mimmi Toreheim, pressekreterare, tel +46 (0)8-508 292 04

Sabina von Greyerz, PR-chef Visit Stockholm, tel +46 (0)8-508 280 69

• undersökning
  • evenemangsturism
  • resmål
  • stockholmtown

Stockholm Business Region har till uppgift att tillsammans med dotterbolagen Invest Stockholm och Visit Stockholm utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm Business Region är helägt av Stockholms stad och driver varumärket Stockholm - The Capital of Scandinavia.