Gästnätter: Stockholm ökar 9 % under första kvartalet

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2014 16:22 CEST

Stockholm fortsätter att vara motorn i svensk besöksnäring. Under första kvartalet hade Stockholm 2,1 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med 9 procent i jämförelse med samma period under föregående år. I Sverige som helhet var ökningen 1 procent.

Bara under mars månad gjordes drygt  810 000 gästnätter i Stockholms län, vilket är 60 000 fler än under samma månad föregående år. Det motsvarar en ökning med 8 procent.

Ökningen kommer framförallt från marknader utanför Europa, främst från Indien, USA och Asien. Antalet gästnätter från Indien har mer än fördubblats under ett år. Indien återfinns som den 9:e största utlandsmarknaden för Stockholm, med närmare 27 000 gästnätter. De största utlandsmarknaderna är Storbritannien, Norge, Tyskland och USA.

Även antalet nationella gästnätter ökade under mars månad med 8 procent i jämförelse med samma månad under föregående år. Under mars månad var Stockholm bland annat värd för den svenska finalen i Melodifestivalen samt för SM Bandyfinalen som båda ägde rum på Friends Arena.

Kommentarer (0)