Övergångsställena får ny melodi när Herr Gårman blir Herr-Går-Hero-och-Euphoria

Trafikkontoret har som ett led för att lyfta fram Stockholm som musikstad i samband med Eurovision Song Contest installerat musik vid sex signalreglerande övergångsställen kring Kungsträdgården. De vanliga ljudslingorna ersätts med Loreens låt Euphoria och Måns Zelmerlöws Heroes som är de två senaste svenska Eurovision Song Contest vinnarna. Man står under Euphoria och går till Heroes.

- Trafikkontoret vill på det här sättet vara med och bidra till den feststämning som kommer att råda under Eurovision Song Contest. Projektet är unikt för Stockholm. Det är första gången ett sådant försök görs där musik kombineras med det vanliga tickandet i lådorna. Projektet har blivit möjligt tack vare ett samarbete med ljuddkonstnären Håkan Lidbo och Prisma Teknik AB, säger Henrik Axelsson, Enhetschef Trafikkontoret i Stockholms stad

Sex signalreglerande övergångsställen har fått en helt ny ljudfil som synkar med det tickljud som den normalt spelar. När man väntar vid röd gubbe spelas ”Euphoria” synkat med 60 tick i minuten, när det blir grönt och man får gå spelas ”Heroes” synkat med 600 tick i minuten. Musiken spelas dessutom med tickljud.

De melodiösa övergångsställena finns på följande ställen:

Skeppsbron-Slottsbacken

Skeppsbron-Strömbron

Kungsträdgårdsgatan- Strömgatan

Kungsträdgårdsgatan- Hamngatan

Hamngatan vid hållplats Kungsträdgården

Hamngatan vid Norrmalmstorg

Projektet är tillsammans med flera andra installationer och evenemang helt unikt för Stockholm. Projektet kommer att pågå under Eurovision-veckorna och därefter kommer tryckknappslådorna att återfå sitt normala tickande ljud.

För ytterligare information kontakta

Henrik Axelsson, Enhetschef Trafikkontoret, 08-508 27927, henrik.axelsson@stockholm.se

Ann-Charlotte Jönsson, Head of Press Eurovision Song Contest, esc_press@stockholm.se, 08-508 28 550