​Rekord! Närmare 13 miljoner gästnätter i Stockholm 2015

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2016 12:14 CET

Stockholm fortsätter att vara motorn i Sveriges besöksnäring. Under förra året gjorde Stockholm en ny toppnotering med närmare 13 miljoner gästnätter! Det är en ökning med 1,2 miljoner gästnätter, dvs cirka 10 procent i jämförelse med föregående år. Det visar preliminära siffror från Stockholm Visitors Board. Motsvarande ökning för hela Sverige ligger på cirka 7 procent.

- Med 13 miljoner gästnätter befäster vi vår position som en av Europas populäraste besöksdestinationer. När det gäller de internationella gästnätterna ser vi den största ökningen utanför Europa, främst från Indien och USA. Det är också positivt med en stadig ökning från viktiga volymmarknader som Tyskland och Storbritannien, säger Karin Wanngård, finansborgarråd i Stockholms stad

Decemberrapporten publiceras omkring mitten av februari

1 miljon gästnätter i Stockholm under november

November månad visar på samma starka trend som hela året. Under månaden registrerades över 1 miljon gästnätter, vilket är en ökning med 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Utländska gästnätter ökade med 22 procent där de flesta övernattningar kom från Storbritannien följt av Norge, USA, Tyskland och Finland.

Läs mer i november månads rapport.

För mer information kontakta

Karin Wanngård: kontakta Ömer Oguz, Kommunikationschef finansroteln, tel: 076-122 92 34

Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, tel: 08-508 28 507

Kommentarer (0)