​Rekordår: 11,8 miljoner gästnätter i Stockholm under 2014

Stockholm fortsätter att vara motorn i Sveriges besöksnäring. Under 2014 nådde Stockholm en ny toppnotering med 11,8 miljoner gästnätter, vilket är en ökning med närmare 8 procent i jämförelse med föregående år. Det visar preliminära siffror från Stockholm Visitors Board.

- Stockholm fortsätter att vara en turistmagnet i Sverige och Europa. Med 11,8 miljoner gästnätter under föregående år stärker vi positionen som ett av de populäraste resmålen i Europa. Med en ökning på närmare 8 procent räknas 2014 till ett av de starkaste under tjugohundratalet, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board

Stockholm är en av Europas populäraste besöksdestinationer och en av de snabbast växande. Det senaste decenniet har antalet gästnätter fördubblats. Och det är framförallt de internationella gästnätterna som ökar.

- När det gäller de internationella gästnätterna ser vi den största ökningen utanför Europa, främst från USA och Indien. Det är också positivt med en stadig ökning från viktiga volymmarknader som Tyskland och Storbritannien, säger Peter Lindqvist