Stockholm blir värdstad för Eurovision Song Contest 2016

Under onsdagen blev det klart att Stockholm blir värdstad för Eurovision Song Contest i maj 2016. Tillsammans med SVT vill staden skapa ett helt nytt, innovativt, arenakoncept för tävlingen som inbegriper hela Globenområdet. Inte en arena utan fyra. Ingen annanstans i Europa finns ett liknande område med fyra arenor i absolut närhet av varandra. Evenemanget kommer att märkas för både besökare och invånare i hela Stockholmsregionen på ett sätt som inte tidigare har genomförts.

- Vi är glada och stolta över att få vara värdstad och göra detta tillsammans med SVT. Stockholm är musik. Vår stad kokar av aktivitet som kretsar kring musiken. Att få vara värdstad för Eurovision är ett tillfälle som ger oss möjlighet att förstärka och stimulera det engagemang som musiken skapar för både Stockholmare och alla som vill resa hit för att på plats ta del av det svenska musikundret, Säger Karin Wanngård (s) finansborgarråd Stockholms stad.

Platsen för huvudarrangemanget blir de fyra arenorna på Globenområdet och finalen kommer att äga rum i Ericsson Globe den 10-14 maj.

- Stockholm har kommit med ett helgjutet erbjudande som garanterar att evenemanget återigen tas till nästa nivå, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision Song Contest 2016

- Jag ser fram emot att välkomna hela Europa till Stockholm och ett av världens största tv-evenemang. Eurovision Song Contest är både en musikfest och en folkfest och i Stockholm ska vi bjuda på båda två, säger SVT:s vd Hanna Stjärne

Karin Wanngård: kontakta Ömer Oguz, pressekreterare, +46 76-122 92 34

Thomas Andersson, vd Stockholm Visitors Board, tel: +46-761228517 eller
Ann-Charlotte Jönsson, PR Chef Stockholm Business Region, tel: +46-76 8254992

Anders Hvidfeldt, presschef SVT, 0703-80 66 44.

Daniel Stålbo, Marknads och kommunikationschef på Stockholm Globe Arenas 08-600 93 52