Stockholm lockar återigen stor internationell diabeteskongress

Europeiska organisationen för diabetesforskning, EASD, väljer att arrangera sin stora kongress i Stockholm under hösten 2015.  Staden är därmed värd för arrangemanget för fjärde gången. Beslutet motiveras av Stockholms goda förutsättningar och Stockholmsmässans långa erfarenhet av att arrangera internationella kongresser. Regionen är dessutom en av världens ledande inom diabetesforskning.

- Vi är stolta över att återigen kunna hälsa EASD välkomna till Stockholm. Den här typen av kongresser sätter Stockholm på kartan för forskare, företag och investerare från hela världen. Vi arbetar hårt med att göra staden attraktiv för den här typen av arrangemang. Stockholmsmässan anses också vara en av världens bästa mötesanläggningar med hög kvalitet på lokaler och service, säger Sten Nordin, (M) kommunstyrelsens ordförande i Stockholm.

Stockholm vann kongressen i hård konkurrens med flera andra europeiska städer, och kongressen förväntas att omsätta upp till 400 miljoner kronor i Stockholm på besökarnas hotellövernattningar, restaurangbesök, shopping och resor.

- Kongressen är en viktig mötesplats i kampen mot diabetes och det är roligt att den återigen arrangeras i Stockholm. Det blir även en möjlighet att öka kunskapen om vår region och visa upp vår forskning, säger Juleen Zierath, professor vid Karolinska Institutet och svensk representant i EASD.

Totalt förväntas kongressen locka upp till 15 000 delegater till Stockholm och Stockholmsmässan under hösten 2015. Delegaterna inkluderar alltifrån ledande forskare till delar av life science-industrin.

- Stockholm är en av 10 städer i Europa som kan välkomna så stora kongresser. Att EASD valt Stockholm är viktigt för såväl näringslivet, forskningen som för besöksnäringen. När vi kan erbjuda ett bra värdskap innebär det att nöjda konferensdeltagare åker hem och bidrar till att locka fler besökare till Stockholm, säger Ulla Hamilton, (M), näringslivsborgarråd och ordförande för Stockholm Business Region.

Therez Olsson, pressekreterare, Moderaterna i Stockholms stad
076-122 92 00 alternativt genom pressjour 08-508 29 222, therez.olsson@stockholm.se

Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, Stockholmsmässan
070 789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se