Stockholm ökar antalet internationella gästnätter

Den internationella gästnattsstatistiken för Stockholm ökar igen. I mars månad visar tillväxten 11% för de utländska besökarna, jämfört med samma månad förra året. Det är en mycket positiv utveckling som även speglas i siffrorna för hela första kvartalet 2016.

Siffrorna för de internationella besökarna under det första kvartalet i Stockholm för 2016 visar en uppgång med hela 12%. Två evenemang som var viktiga för årets kvartalsrapport är Stockholms modevecka och parallellslalom i den alpina världscupen i Hammarbybacken, båda ägde rum i februari.

- Jag är glad för att fler internationella besökare hittar hit även en lågsäsongsmånad som mars. Vi satsar på att marknadsföra Stockholm internationellt året runt för stärka vår attraktionskraft och det ger resultat, säger Karin Wanngård, (S), finansborgarråd i Stockholms stad.

Tyskland, Finland, Danmark och Spanien är de länder av de 10 största marknaderna.som ökar mest procentuellt.

För mer information, kontakta:

Karin Wanngård: kontakta Tomas Gustavsson, pressekreterare, tel +46-76-1229199

Sabina von Greyerz, PR-chef Stockholm VIsitors Board, tel +46 (0) 8 50828069