Tips 11 maj: Eurovision Song Contest i Stockholm

En av dagens höjdpunkter är Stockholm Prides och Rille Hantes glittrande schlagerkväll för mångfalden, med artister som Katrina, från Katrina and the Waves och Helena Paparizou. Vi möter också deltagande artister från Bosnien & Herzegovina, Island, Spanien och Belgien och På Dammen blir det en hyllning till Reggae-kungen Bob Marley.

EUROVISION VILLAGE

STORA SCENEN

17.30–17.40 Vi presenterar Dalal & Deen feat. Ana Rucner and Jala från Bosnia & Herzegovina

Dalal & Deen feat. Ana Rucner och Jala tävlar för Bosnia & Herzegovina i Eurovision Song Contest 2016 med låten ”Ljubav Je (Love Is)”.

17.45–17.55 Vi presenterar Greta Salóme från Island

Greta Salóme tävlar för Island i Eurovision Song Contest 2016 med
folkinspirerade poplåten ”Hear Them Calling”.

18.00–18.15 Vi presenterar Barei från Spanien

Barei tävlar för Spanien i Eurovision Song Contest 2016 med glädjesmittande
poplåten ”Say Yay!”.

18.20–18.30 Vi presenterar Roberto Bellarosa från Belgien

Roberto Bellarosa tävlade för Belgien i Eurovision Song Contest 2013 med den smäktande poplåten ”Love Kills”.

19.30–21.30 Stockholm Pride och Rille Hante presenterar en
glittrande schlagerkväll för mångfalden!

Vi utlovar en oförglömlig afton där olikheter hyllas, tonartshöjningar diggas och där du får dansa till en hitkavalkad av schlagerrefränger från Eurovision-vinnare och bidrag från flera länder och decennier. Greklands – men också vår – superstjärna Helena Paparizou drar upp tempot med hitsen vi älskar och världsstjärnan Katrina (Katrina and the Waves) värmer oss med den ultimata sommarhiten ”Walking On Sunshine”. Båda har vunnit Eurovision
Song Contest. Båda ställer upp i Eurovision Concert for Diversity. Allt för att visa att det inte har någon betydelse vilket kön, storlek, ålder, bokstavskombination eller inkomst du har. Alla är lika mycket värda och alla är välkomna i Eurovision Village.

DAMMEN
12.00–15.00 Elever från Stockholms skolor intar Dammen

Konferencierer är Isabelle Hüttner Häggstrand och Emil Hedayat.

12.00 Nordiska musikgymnasiet ger oss ett utdrag från deras egenskrivna musikal ”O-lägenhet”.
12.25 Västerholms friskola framför ”The Musical of Love” – en Bollywood-inspirerad musikal med västerländska inslag.
12.50 Herman Wiegelt från Olovslundsskolan uppträder med Måns Zelmerlöws vinnarbidrag ”Heroes”.
13.10 Adolf Fredriks skola framför sånger ur musikalen De Hemligas Ö.
13.35 Askebyskolan i Rinkeby bjuder på ett internationellt program med somalisk dans och sydafrikanska sånger.
14.00 Eiraskolan är på jakt efter meningen med Eurovision Contest Come Together. Alla får vara med i ett enat Europa.
14.20 Elever från Södermalmsskolan framför en egen sång ”Partyboys” och dans till ”Blow in the dark”.
14.45 Funk Fiction, gruppen Baby dinosaur med ungdomar från Rytmus gymnasium.

18.30-19.30 Daniel Lemma & Hot This Year Band hyllar Bob Marley

Den 11 maj är det 35 år sen Bob Marley gick ur tiden. Daniel Lemma & Hot This Year Band hedrar legenden genom en reggaekonsert. Daniel Lemma har just släppt uppmärksammade albumet ”Common ground”, och singeln ”Mr Hibbert” spelas flitigt på radio.

22.00 DJ

EURO FAN CAFÉ

12.00–16.00 Möt Melodifestivalklubben

Nyfiken på hur det är att vara ett Eurovision-fan?
Träffa Melodifestivalklubben i informationsdisken.

12.00–13.00 The ESCDaily Show: Live

Teamet från ESCDaily lämnar presscentret och spelar in en liveversion av sin chat show. Här kommer de att diskutera de hetaste ämnena i Eurovision och dela med sig av sina åsikter.

13.00–15.00 Eurovision Team Quiz Cup

En teamquiz där lag från olika OGAE-klubbar ställs mot varandra där de bästa lagen till sluts möts i semifinaler och en final. Här används en webbsida för att svara på frågorna så någon i laget måste ha en smartphone eller surfplatta med sig.

15.30–16.00 Meet and Greet: Möt Roberto Bellarosa

Kristian Boswell träffar belgaren Roberto Bellarosa deltog i Eurovision Song Contest 2013 i Malmö med låten ”Love Kills”. Han gick vidare från Semifinal 1 till Final och placerade sig på en 12:e plats.

16.00–16.30 Meet and Greet: Möt Wiktoria

Svenska Wiktoria hamnade på fjärde plats i Melodifestivalens final 2016,
men hade folket fått bestämma hade hon tagit silvermedaljen.

16.30–17.00 Meet and Greet: Möt DQ

DQ den danska drag queen som representerade Danmark i
Eurovision Song Contest år 2007 med låten Drama Queen.

17.00–20.00 DJ: Louis

Kvällens tema: National Finals

För mer information

Ann-Charlotte Jönsson, Head of Press Eurovision Song Contest, tel: 08-508 28 550, esc_press@Stockholm.se