Unikt samarbete lockar norska besökare till Stockholms julshopping

Inför årets julhandel har för första gången flera av de tyngsta aktörerna inom handeln i Stockholm  gått ihop i ett unikt samarbete för att locka besökare till staden och stärka kundunderlaget för butikerna.

Tillsammans satsar man stort på kampanjen ”Going home to fashion – Stockholm”.  Huvudbudskapet är kopplingen Stockholm och hög trendfaktor. Syftet är både att locka besökare på kort sikt och stärka Stockholms ställning som den ledande staden i Skandinavien för mode och design.

- Stockholm är en trendig stad och en av Europas snabbast växande besöksdestinationer, säger Marcus Hammarström, kampanjansvarig hos Stockholm Visitors Board.  Att vi satsar på norska marknaden är ingen tillfällighet. Norrmän utgör en av våra största besökargrupper,  den norska ekonomin är stark och vi har under flera år sett en positiv utveckling i resandet. Samtidigt ser vi också en spännande potential för ökning då bara 8% av norrmännens Sverigeresor idag går till Stockholm.

- Shopping blir en allt viktigare del av resan för besökare. Shoppingturismen växer nu snabbare än både handeln och besöksnäringen. Mer än var tionde krona av  detaljhandelns omsättning kommer från turister. Därför engagerar sig Svensk Handel i arbetet med att utveckla och marknadsföra destinationen Stockholm. Vi och våra medlemsföretag tror att fler norska besökare upptäcker Stockholms stora och högklassiga shoppingutbud tack vare kampanjen, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.

Initiativet att involvera ett flertal av Stockholms ledande shoppingaktörer har tagits av Stockholm Visitors Board. De som valt att gå in i samarbetet är Bibliotekstan, Mood Stockholm, Nordiska Kompaniet, PUB, Åhléns City , City i Samverkan, SAS och Radisson Blu. Visit Swedens kontor i  Oslo har drivit projektet på den norska marknaden.

-  Vi är imponerade av samarbetet i Stockholm med shoppingaktörerna. Det är ett föredömligt exempel vi gärna hade sett mer av från övriga regioner och destinationer i Sverige. Vi uppskattar gemensamma aktiviteter med en organisation som Stockholm Visitors Board som är modiga och dessutom insiktsfulla , säger Sanna G:sson Johnsen, VisitSweden Norge

Det nya samarbetet med handeln har sitt ursprung i arbetet med Stockholmsstrategin, ett övergripande arbete för utveckling av besöksnäringen i Stockholms län där bl a Stockholm Visitors Board, VisitSweden och Svensk Handel finns bland initiativtagarna. Målet för strategiarbetet är att öka antalet gästnätter till 15 000 000 och turismomsättningen med 80% fram till år 2020.

Mer information:
Marcus Hammarström, Stockholm Visitors Board