Bilden av Sverige som kulturland är mångfacetterad i bloggosfären

Bloggandet om svensk kultur i utlandet varierar avsevärt beroende på vilket kulturintresse som finns i det aktuella landet. Bilden av Sverige som kulturland byggs främst kring kriminalromaner, artister, musikband, regissörer och skådespelare. Det har framkommit i en undersökning som VisitSweden gjort av bloggande och googlande i 12 länder.

Bilden av Sverige som kulturland byggs kring kriminalromaner och deckarförfattare som Liza Marklund, Stieg Larsson och Henning Mankell, artister och band som Robyn och Opeth, regissörer som Lasse Hallström, Tomas Alfredsson och Lukas Moodysson och skådespelare som Stellan och Alexander Skarsgård. Millenniumböckerna diskuteras nu allt mindre i de 12 ländernas bloggosfärer, medan Tomas Tranströmer börjar bli allt mer intressant.

De undersökta länderna varierar avsevärt i kulturintresse. I Kina handlar svensk kultur i stor utsträckning om litteratur och poesi. I Ryssland är det musik som dominerar. Det finns en stark tendens att flera länder, särskilt Ryssland och Finland, har breddat sitt kulturbloggande om Sverige sedan 2010. I intresset för den svenska musikscenen blandas etablerade artister och grupper som ABBA och Roxette med talanger som Basshunter och Amy Diamond. Veronica Maggio har blivit populär i Skandinavien. I Finland och Ryssland är det schlager som gäller. DJn Axwell är uppmärksammad i Italien och Ryssland. Musiktjänsten Spotify erövrar marknad efter marknad och visar på det innovativa Sverige.

-          Den explosionsartade tillväxten av sociala medier har gjort en stor mängd användargenererad information tillgänglig på internet, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Via våra netnografiska studier får vi en tidig bild av de trender som gäller om svensk kultur.

-          I den internationella marknadsföringen arbetar VisitSweden tillsammans med övriga Sverigefrämjande organisationer med Sverigebudskap om öppenhet, omtänksamhet, nytänkande och äkthet. I cirka 250 kampanjer och projekt årligen lyfter VisitSweden fram en modern svensk livsstil och kreativitet med stark koppling till exotiska platser och traditioner.

VisitSweden har undersökt vad som skrivs i bloggar (cirka 170 000 inlägg) och vilka Sverigerelaterade sökningar som görs på Google (cirka 12 miljoner sökningar) i tolv länder. Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Ryssland, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Kina och USA. Undersökningen gjordes under 2011 och en jämförelse är gjord med en studie som gjordes 2010.

Maria Ziv, Director of Marketing på VisitSweden, tel 0703-97 72 29, maria.ziv@visitsweden.com
Bitte Olsson, Corporate Communication Manager på VisitSweden, tel 0705-25 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com

• kommunikation
  • sverige
  • thomas brühl
  • varumärke sverige
  • liza marklund
  • tomas tranströmer
  • robyn
  • stieg larsson
  • henning mankell
  • opeth
  • tomas alfredsson
  • stellan skarsgård
  • abba
  • roxette
  • basshunter
  • veronica maggion
  • spotify

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Svensk turistindustri står för 2,9 procent av BNP, omsätter 264 miljarder kronor och sysselsätter drygt 162 300 personer (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 98,8 miljarder kronor. (Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2011.)