Coola Sverige är hett i USA

Resandet från USA till Sverige ökar och antalet övernattningar på svenska boendeanläggningar var rekordhögt under 2012. Även övernattningarna under januari och februari visade plusresultat. Nu satsar VisitSweden på att öka reseströmmarna ytterligare med en kampanj för en ny skandinavisk direktflyglinje från San Fransisco. Sverige fick också stor genomslagskraft i samband med kulturfestivalen Nordic Cool i Washington nyligen.

Aldrig tidigare har det registrerats så många övernattningar från USA i Sverige. Antalet övernattningar under 2012 ökade med 7 procent till 452 000 övernattningar och årets två första månader spär på ökningen med 2 procent jämfört med samma period 2012. Övernattningarna har ökat med 26 procent sedan 2009.

- Vi ser en glädjande utveckling från USA och nu gäller det att utnyttja nyfikenheten på Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. De amerikanska resenärer som VisitSweden riktar sig till är köpstarka och kulturintresserade, men har ofta en låg kännedom om Sverige. Amerikanska besökare konsumerade för 2,65 miljarder kronor i Sverige under 2011 och om vi förstärker intresset för Sverige i USA har det stor betydelse för besöksnäringens omsättning.

Just nu pågår en kampanj som ska öka nyfikenheten för Sverige och Skandinavien på USAs västkust. Det är i samband med SAS nya linje mellan San Fransisco och Köpenhamn som VisitSweden, SAS, VisitDenmark och VisitNorway satsar på synlighet för Skandinavien i San Fransisco-området och i sociala medier. Kampanjen ska inspirera amerikanerna till rundresor i Skandinavien och i Sverige fokuseras budskapen mest på Stockholm och Skåne. I Stockholm lockas resenärerna med den nya spännande restaurangscenen, mode och design, men också med klassiker som Vasamuséet och Gamla stan. Ingredienser i kampanjen är bland annat utomhusreklam i lokaltrafiken, annonser på resesajten Yahoo Travel och andra stora onlinetidningar, en visningsresa till Stockholm för utvalda researrangörer och utbildning av 350 resesäljare hos amerikanska researrangörer. Flygkampanjen fokuserar främst på Skåne och Stockholm.

- Amerikaner besöker ofta flera länder under resan till Europa och det är vanligt att också resenärerna som kommer hit besöker fler skandinaviska länder. För att få större genomslagskraft jobbar vi ofta tillsammans med Norge, Danmark och Island i marknadsföringen, säger Mats Wessman, tf landschef för VisitSwedens USA-kontor. Det som uppmärksammas mest med Sverige i USA är bland annat vår nya spännande matkultur, vår historia och vårt moderna samhälle.

Det skrevs mest om storstadsupplevelser, livsstil och natur i amerikanska artiklar om Sverige under 2012 och fram till mars i år. Just nu fångar det kommande ABBA-muséet i Stockholm många amerikaners uppmärksamhet. I USA skapar också den nya svenska matkulturen och dess spännande restauranger, hälsoprofil och innovativa kockar en stor nyfikenhet. Stockholm är den mest kända destinationen, men även Icehotel är intressant.

Nyligen avslutades Kennedy Centers kulturfestival Nordic Cool 2013 i Washington. I samband med det genomförde VisitSweden och de övriga nordiska nationella turistorganisationerna en kampanj med vad som gör länderna i Norden unika i amerikanernas ögon. En digital kampanj på www.onlyinscandinavia.com och på Facebook kompletterades av budskap på bussar och i tunnelbanan i Washington under februari och mars. Sverige fick ett bra genomslag med bland annat 18 000 nya följare på Facebook ( https://www.facebook.com/Goscandinavia ).

Siffror om övernattningar och konsumtion kommer från Tillväxtverket.

För mer information om VisitSweden | www.visitsweden.com/partner

För ytterligare information | kontakta
Mats Wessman, landschef VisitSwedens USA-kontor, tel +1 212 885 9720, mats.wessman@visitsweden.com
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, tel 070-525 04 56, bitte.olsson@visitsweden.com