Lyckad turné för Umeå 2014 ökade reslusten till Sverige

VisitSweden och kulturhuvudstadsåret Umeå 2014 har just avslutat en marknadsföringsturné i Europa, som har ökat nyfikenheten att resa till Sverige. Turnén besöktes av 57 000 personer och översteg därmed arrangörernas målsättning. Bilden av Umeå och norra Sverige har spridits till över 50 miljoner läsare i Europa och även engagemanget i sociala medier blev bättre än förväntat.

Under hösten har VisitSweden och kulturhuvudstadsorganisationen Umeå2014 landat med 15 ton svensk kultur, natur, design, musik och livsstil i sju städer i Europa. Europaturnén är VisitSwedens största satsning på internationell eventmarknadsföring av Sverige och är första gången ett kulturhuvudstadsår marknadsför sig med en turné året före. Under åtta veckor har sju europeiska städer - Köpenhamn, Warszawa, London, Amsterdam, Paris, Barcelona och Hamburg - fått besök från Sverige.

57 000 personer har sökt sig till det mobila kulturhuset och samekåtan. Det är den samiska kulturen med föreläsningar och samiskt hantverk samt skulpturerna av is från Torne älv, som har skapat allra mest uppmärksamhet. Många besökare har fascinerat känt på isen, sett den skulpteras till konstverk och sedan sett den långsamt smälta ner. Engagemanget har också varit högt bland Facebook-, Twitter- och Instagramanvändare.

Stora internationella medier har publicerat artiklar och inslag om Umeå och Sverige både innan och under turnén. Över 60 journalister har träffat representanter från Sverige och hittills har artiklar och inlägg i sociala medier om Umeå och Sverige nått över 50 miljoner europeiska läsare. Lokal-tv i Barcelona sände ett sju minuter långt inslag från Sverigebesöket och Tysklands största nyhetsmagasin Focus skrev en artikel om Umeå och norrsken som nådde 40 miljoner tyska läsare.

I en enkät bland besökarna anger de flesta att turnén har gjort dem mer nyfikna på att resa till Sverige. Enkäten bekräftar tidigare kunskap från VisitSwedens målgruppsanalyser, som vartannat år genomförs bland ett stort antal respondenter, att det finns ett stort intresse för norra Sverige. 37 procent av resenärerna i VisitSwedens målgrupp anger där att de vill besöka det exotiska norra Sverige.

-  Umeå2014 är mycket nöjd med resultatet av turnén. Umeå har fått en massiv uppmärksamhet i europeiska medier som gjort kulturhuvudstadsåret känt för en större allmänhet. Nu hoppas vi på ett stort besökarantal under 2014 för att människor i Europa på plats ska få uppleva Umeå och vårt stora kulturutbud, säger Marie-Louise Rönnmark, ordförande i kulturhuvudstadsutskottet och kommunalråd i Umeå.

Reseguiden Lonely Planet utsåg nyligen Sverige som världens fjärde mest intressanta plats att besöka, delvis på grund av att Umeå är kulturhuvudstad nästa år. Även svensk mat och den svenska deckarvågen lyftes fram av Lonely Planet som anledningar att resa till Sverige.

-  Med hjälp av turnén har vi lyckats få upp ögonen för Sverige och Umeå hos många européer och också rent konkret ökat deras intresse att resa till Sverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Medieintresset har varit stort, vilket bekräftar att det finns en nyfikenhet på de exotiska upplevelserna i norra Sverige. Att nu Lonely Planet lyfter upp Umeå som en stark anledning att besöka Sverige gör oss än mer stolta.

Under turnén har människor från hela världen deltagit i en tävling att gestalta Umeå och norra Sverige genom foto, film och design. De över 500 bidragen har tolkat och illustrerat allt från öppna vidder till modescenen i Umeå. Under turnén har 24 finalister utsetts, varav 3 vinnare får resa till kulturhuvudstadsårets invigning i januari. Se bidragen på www.caughtbyumea.com.

Resultat från Europaturnén för Umeå2014

-  57 000 besökare till upplevelsehus och samekåta i sju städer vid åtta tillfällen

-  Deltagarna anger i genomsnitt betyget 8,6 på en 10-gradig skala för påståendet ”besöket idag har gjort mig mer intresserad av att resa till Sverige på semester”

-  Deltagarna anger i genomsnitt betyget 8,4 på en 10-gradig skala för helhetsupplevelsen av turnén

-  Umeå nämnt i internationella medier och sociala medier till hittills 50,7 miljoner läsare  (per 8 november 2013)

-  200 artiklar i tidningar och på webben, 11 radio- och tv-inslag (per 8 november 2013)

-  500 foton, film- och designbidrag som gestaltat Umeå och norra Sverige i tävlingen Caught by Umeå

Internationella artiklar, exempel

Lorry, lokal-tv Köpenhamn: http://www.lorry.dk/arkiv/2013/9/5?video_id=82752

Franska nyhetsmagasinet Le Point: http://www.lepoint.fr/voyages/umea-le-grand-nord-culturel-10-10-2013-1743768_44.php

Tyska nyhetsmagasinet Focus: http://www.focus.de/reisen/diverses/tourismus-die-polarlichter-scheinen-ueber-dem-nachthimmel-von-hamburg-und-in-sechs-weiteren-europaeischen-staedten_aid_1088126.html

BTV, lokal-tv Barcelona: http://www.btv.cat/alacarta/connexio-barcelona/26861/

Citat från besökarenkäten, “Vad var det bästa med detta event?”

”Talking to Swedish people and learning a small bit about the culture.”
“I saw some ice sculpting – incredible!”
“To meet the samis.”

Bilder från turnén finns att ladda ned från Umeå2014:s bildbank. https://umea2014.exigus.com/autologin/4765/f122c20bd394905833c69114bb60eae7
(Caught by Umeå > Tour photos i vänstermenyn.)

För mer information om VisitSweden |www.visitsweden.com/partner

Ulrika Hallesius, kommunikationschef VisitSweden, ulrika.hallesius@visitsweden.com, tel 0704-200 900
Bitte Olsson, pressansvarig VisitSweden, bitte.olsson@visitsweden.com, tel 0705-25 04 56